Sökning: "Hedoniska"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade ordet Hedoniska.

  1. 1. Varslen som chockar : En studie om hur bostadspriser påverkas i mindre kommuner i Sverige vid negativ efterfrågechock på arbetskraft

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Aleksander Ottosson Hjorthaug; Johannes Hellström; [2023]
    Nyckelord :Bostadsmarknad; staggered difference-in-differences; arbetskraftsefterfrågan;

    Sammanfattning : Bostads- och arbetsmarknaden är två relevanta ämnen som ofta diskuteras i olika forum. Utifrån teorin om utbud och efterfrågan samt hedoniska prissättningsmodellen och utformad hypotes syftar studien till att finna ett kausalt samband av en negativ chock i efterfrågan på arbetskraft på bostadsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Segmentation and Valuation in  Stockholm Housing Market : Spatial Continuous and Discontinuous Submarkets Evaluating by Hedonic Price Model and XGBoost Model

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsekonomi och finans

    Författare :Xianglin Sun; [2023]
    Nyckelord : housing market segmentation ; spatial continuity ; hedonic price model ; XGBoost model ; segmentering av bostadsmarknaden ; rumslig kontinuitet ; hedonisk prismodell ; XGBoost modell ;

    Sammanfattning : The housing market segmentation could provide a reference for more targeted policymaking and investment strategies. Although there have been many studies, there are no consistent submarkets delineating methods because of a lack of theoretical support and subjective evaluation. In this paper, two market segmentation methods are introduced. LÄS MER

  3. 3. Sociala faktorers påverkan på köpintention : En kvantitativ undersökning på hedoniskt värde inom spelet League of Legends

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Veronica Ortega Jönsson; Emil Tyssling Engström; [2023]
    Nyckelord :Virtual products; Hedonic value; Social ties; Social identity; PLS-SEM; buyer behaviour.; Virtuella produkter; Hedoniskt värde; Sociala band; Social identitet; PLS-SEM; Köpbeteende.;

    Sammanfattning : Flera olika typer av virtuella produkter växer i popularitet och värde i människors ögon. Inomden digitala spelvärlden spenderas en hög andel pengar på virtuella produkter som inte har ettfunktionellt syfte. LÄS MER

  4. 4. The Location's Impact on Office Properties' Green Building Certification Price Premiums : A Quantitative Study of the Swedish Commercial Property Market

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Ludvig Kullén Dansarie; [2023]
    Nyckelord :Green premium; sales premium; green building certifications; environmental certifications; green buildings; office properties; location; hedonic price model; Swedish property market; Grön premie; försäljningspremie; miljöcertifiering; gröna byggnader; kontorsfastigheter; läge; svenska fastighetsmarknaden;

    Sammanfattning : The construction and real estate industry accounts for a large share of the global energy consumption. Thus, an onerous responsibility is resting on the shoulders of the property owners and developers to alleviate the emissions derived from the real estate sector. LÄS MER

  5. 5. Hur skiljer sig slutpriset på småhus av energieffektivisering? : En jämförande studie mellan Göteborg och Luleå

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Karl Blomqvist; Simon Björklund; [2023]
    Nyckelord :Energy efficient; Hedonic model; Swedish housing market; Property value; Multiple regression; Energieffektivisering; Hedonisk modell; Svenska bostadsmarknaden; Slutpris; Multipel regression;

    Sammanfattning : In the last few years, Sweden has felt rising energy prices leading to more harsh living for single houses. In the years 2021–2022, both Europe and Sweden witnessed record-high electricity prices and experts predicted an increase in the coming years. As a result of this, homeowners began to improve their energy efficiency in their homes. LÄS MER