Sökning: "High-Growth Firms"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden High-Growth Firms.
21. Tillväxt - möjligheter och begränsningar : En studie om interna tillväxthinder i snabbväxande företag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Snabbväxande företag bidrar med majoriteten av alla nyskapade jobb i Sverige. Tidigare forskning har dock visat att dessa företag får problem i och med snabb tillväxt, något som leder till att de inte blir uthålliga över tid. LÄS MER
22. Herding the Gazelle - Leadership Style and Followership Behavior in High-Growth Firms.
D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledningSammanfattning : High-growth firms are creating the majority of new jobs in society, but what the leadership of these firms looks like is virtually unknown. This paper aims to investigate how leadership, and the nascent research field of followership, relate to firm growth and firm size of high-growth firms. LÄS MER
23. Gasellernas morot : Belöningssystem i små svenska gasellföretag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Efter att Birch och Medoff introducerade begreppet gaseller har gasellföretagen fått större betydelse för ett lands jobbskapande. Sedan 2000 har Dagens industri delat ut gasellutmärkelser till Sveriges snabbast växande företag. Det finns flera styrningsutmaningar som är unika för tillväxtföretag. LÄS MER
24. Growing Up : A study of a firm’s transition from entrepreneurial to well-established
Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Finding ways of creating job opportunities is a commonly discussed topic among policy makers, especially in the context of the struggling world economy. Studies have shown that small firms, in particular young high-growth firms greatly contribute to job creation (Barba 2014; Birch, 1987; Lawless, 2014). LÄS MER
25. Problems of Success? : How Swedish gazelles respond to challenges in their economic and social contexts in sustaining growth
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Purpose - The purpose of this thesis is to describe and explain how Swedish gazelle firms, as representatives of high growth SMEs, respond to challenges in their economic and social contexts in sustaining growth. Furthermore, the purpose is to provide relevant and valuable recommendations to managers of rapidly growing companies. LÄS MER