Sökning: "Hot mix asphalt"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Hot mix asphalt.
1. Undersökning av hur penetrationstalet i bitumen påverkar styvheten av cementstabiliserad asfalt i laboratoriepackade prover
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : A semi-flexible pavement is a composite material consisting of an open-graded asphalt skeleton with an air void content between 25 - 35% that is filled with a cement sludge. Limited research has been done regarding factors which can affect the mechanical properties of this material. LÄS MER
2. Hålrumsvariationer vid asfalttillverkning : En fallstudie vid Skanska enligt DMAIC avseende förbättringsmöjligheter vid kalltillsatt asfaltåtervinning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Att optimera hålrumshalten i färdig beläggning är essentiellt bland annat för att en vägkonstruktion inte ska få sprickor, spårbildning eller andra deformationer vid temperaturväxlingar (Monismith, 1992). Eftersom både återvunnen och jungfrulig asfaltmassa består av stenmaterial, bitumen och tillsatsmedel är återvunnen asfalt värd den jungfruliga massans vikt ton för ton vid utbyte i ett arbetsrecept (Brock & Richmonds, 2007). LÄS MER
3. Rotationsviskosimeter, RVB
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningar i HelsingborgSammanfattning : To most people bitumen is an unknown material although it is the most important ingredient in asphalt pavements, something that everyone knows and uses every day. By merely distilling crude oil a substance is produced with unique properties and durability, which could not have been produced by synthetic means, at least not in those quantities used. LÄS MER
4. The effect of filler type and shape on HMA energy dissipation performance.
Master-uppsats, KTH/Väg- och banteknikSammanfattning : Hot mix asphalt pavements require adequate compaction to achieve the required density to resist rutting. The amount of energy required to achieve the optimum degree of compaction depends on the type of gradation, bitumen content, filler type and shape, type of compaction equipment etc. LÄS MER
5. Evaluation of HMA fracture mechanics-based thermal cracking model.
Master-uppsats, KTH/TransportvetenskapSammanfattning : Low temperature cracking is an important form of asphalt pavement deterioration in cold regions. The cracks develop when thermally induced stresses exceed the fracture resistance of the asphalt pavement. LÄS MER