Sökning: "Hund specialpedagogik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Hund specialpedagogik.

  1. 1. Hunden som nyckel till lärandet : Fyra fallstudier om hundassisterad pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Stefanie Berggren; [2022]
    Nyckelord :aae; aai; dog assisted education; special education; hundassisterad pedagogik; hundunderstödd pedagogik; specialpedagogik; djurunderstödd pedagogik; hund; skolhund;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har arbetssätt, upplevelser och konsekvenser av hundassisterad pedagogik i fyra elevärenden undersökts. Studien grundas på en kvalitativ ansats genom femton semistrukturerade intervjuer med elever, hundförare, vårdnadshavare och lärare. Dessa elevärenden bildar tillsammans fyra case. LÄS MER

  2. 2. Skolhund med nos för motivation : Hur kan elever i behov av särskilt stöd öka motivationen till lärande med hjälp av en hund som specialpedagogiskt verktyg? En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Verde; [2022]
    Nyckelord :hundassisterande pedagogik; motivation; oxytocin; anknytning; relationsskapande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Att använda sig av och våga prova nya olika verktyg i den specialpedagogiska undervisningen är en viktig del i mötet med elever i behov av särskilt stöd. Ett verktyg som framför allt har använts internationellt under en längre tid är hundassisterande pedagogik. LÄS MER

  3. 3. HUND I SKOLAN UR ETT ELEVHÄLSOPERSPEKTIV: En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pernilla Björndell; Maja Odobasic; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete:15 hpProgram och/eller kurs:Specialpedagogiska programmet / SPP610Nivå:Avancerad nivåTermin/år:Ht/2018Handledare:Sofie GustafssonExaminator:Göran SöderlundRapport nr:HT18-2910-286-SPP610Nyckelord:anknytningsteori, human-animal interaction, motivation, elevhälsa, oxytocin, hund, animal assisted activity, animal assisted intervention, specialpedagogik, särskilt stödSyfte:Det övergripande syftet med vårt arbete var att skapa en forskningsöversikt över aktuell och internationellt publicerad forskning kring hund i skolan. Förhoppningen var att få svar på om det i aktuell forskning fanns tillräckligt med belägg som stödjer ett arbetssätt där hund involveras i skolan. LÄS MER

  4. 4. BUSTER - får jag läsa för dig? : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelse av social tjänstehund som pedagogiskt stöd.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bergman; [2016]
    Nyckelord :djurassisterad pedagogik; hund i skolan; pedagogik; pedagogiskt stöd; specialpedagogik; social tjänstehund.;

    Sammanfattning : Enligt skollagen ska alla barn och elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sittlärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunnautvecklas så långt som möjligt i enlighet med utbildningens mål. Syftet med denna studie äratt söka förstå på vilket sätt pedagogen upplever den sociala tjänstehund som ettpedagogiskt stöd för elever. LÄS MER