Sökning: "dog assisted education"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden dog assisted education.

  1. 1. The Class of Us: A Study Across Several Schools in Sweden Comparing the EFL Comprehension of Playing the Video Game The Last of Us Versus Viewing the Television Adaptation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Robert Bång; Simon Torffvit; Anton Grandi; [2023]
    Nyckelord :Comparative; Comparative Study; Quantitative; English; EFL; English as a Foreign Language; SLA; Second Language Acquisition; Comprehension; Test; Video Games; Video Game; CALL; Computer assisted language learning; The Last of Us; TLoU; The Last of Us: Remastered; Naughty Dog; PlayStation; HBO; Home Box Office; Game; Games; Computer Games; Skolverket; Upper Secondary School; Gymnasiet; Gymnasieskolan; Sweden; Control Group; Immersion; Multimodality; Interactivity; Interactive; Television; Television series; Media; Audiovisual media; Audiovisual; Large-scale; Gender; Program; Video Game Literacy; Game Literacy; Narrative; Educational; Serious Games; Mature; Problem of Content; Attitudinal; Survey; Likert-scale; Likert; Interventionist; Narratology; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Contemporary English as a foreign language (EFL) classrooms in upper secondary schools in Sweden make frequent use of receptive media such as movies and television to facilitate language learning. The more interactive medium of video games is seldom used for the same purpose, despite previous research indicating that the added layer of interactivity can bring benefits such as improvements to vocabulary, written production and reading comprehension. LÄS MER

  2. 2. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elinur Demirtas; [2023]
    Nyckelord :Animal-assisted intervention; Animal-assisted therapy; Animal-assisted education; ADHD; add; autism; canine-assisted intervention; disability; dog therapy; dogs effect on children; health; Mental health; Maslow s hierarchy of needs; motivation theory; physical education; physical activity; oxytocin.; Djurassisterad pedagogik; Djurassisterad intervention; hunds assisterad intervention; hundterapi; skolhund; funktionshinder; adhd; add; autism; mental hälsa; idrott och hälsa; hundens effekt; Maslows behovshierarki; motivationsteori; oxytocin.;

    Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd.  Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER

  3. 3. Hunden som nyckel till lärandet : Fyra fallstudier om hundassisterad pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Stefanie Berggren; [2022]
    Nyckelord :aae; aai; dog assisted education; special education; hundassisterad pedagogik; hundunderstödd pedagogik; specialpedagogik; djurunderstödd pedagogik; hund; skolhund;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har arbetssätt, upplevelser och konsekvenser av hundassisterad pedagogik i fyra elevärenden undersökts. Studien grundas på en kvalitativ ansats genom femton semistrukturerade intervjuer med elever, hundförare, vårdnadshavare och lärare. Dessa elevärenden bildar tillsammans fyra case. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av hundunderstödd undervisning vid problematisk skolfrånvaro samt tjänstehundarnas välfärd

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Moa Magnusson; [2021]
    Nyckelord :sociala tjänstehundar; skolfrånvaro; djurvälfärd; samhällsnytta;

    Sammanfattning : In Sweden we have compulsory school attendance but still, some children and teenagers never graduate from elementary school. There are numerous reasons why, some being problematic home conditions and others that the student has neurodevelopmental problems. Long-term effects of incomplete primary school education for the adolescent are e.g. LÄS MER

  5. 5. "När skolhunden slutade blev eleven återigen hemmasittare" : En studie om hundassisterad pedagogik i skolverksamhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emmie Linnefell; Lisa Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Reading education assistance dogs; Animal assisted therapy; Skolhund; Hemmasittare; Hundassisterad pedagogik; Hundar i skolan; Hundassisterad terapi; Pedagoghund;

    Sammanfattning : Hundassisterad pedagogik (HAP) är en metod där hund används som verktyg i skolverksamhet och användandet av hundar i skolmiljö ses som ett pedagogiskt och hälsofrämjande verktyg. Syftet med studien är att uppmärksamma vad och hur de yrkesverksamma inom HAP anser att metoden kan gynna eleverna. LÄS MER