Sökning: "Individualiseringstesen"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Individualiseringstesen.

  1. 1. Det frivilliga tvånget att prestera - Upplevelser av organisationskultur och dess påverkan på arbetsprestation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Sandra Åsberg; [2023]
    Nyckelord :Organisationskultur; prestation; individualisering; unga vuxna; värdeord; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det moderna samhället karaktäriseras av globalisering, extern och intern konkurrens samt ny informationsteknik, vilket har förändrat villkoren för individen på arbetsmarknaden. Denna studie undersöker upplevelsen av organisationskultur och arbetsprestation på ett företag inom rekrytering och bemanningsbranschen i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Kund hos myndigheten. Fem arbetsförmedlares syn på sitt uppdrag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Henrik Sandström; [2014-12-16]
    Nyckelord :Arbetsförmedlingen; internkommunikation; New Public Management; diskursanalys; kritisk diskursanalys; interdiskursivitet; dyadiskt språk; individualiseringstesen; närbyråkrater;

    Sammanfattning : Sedan 1980-talet har en marknadsanpassning präglat offentlig sektor, här i Sverige liksom i många andra västländer. New Public Management (NPM) har i litteraturen blivit den förhärskande benämningen för de nya styrprinciperna, och tidigare forskning har visat att ett medföljande särskilt språkbruk med fokus på inte minst ekonomi komplicerar arbetsuppgifterna på den offentliga arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. "Det är liksom rena smällen" - En kvalitativ studie om ungdomar i åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jamina Bergman; Malene Vifot Haas; [2013]
    Nyckelord :Arbetslivskunskap; Handlingsteori; Individualiseringstesen; Skola; Ungdomar; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur arbetslösa ungdomar som befinner sig i ett åtgärdsprogram upplever hur skolan och åtgärdsprogrammen har bidragit med verktyg, information och förberedelser inför ett framtida arbetsliv. Vi har utgått från två forskningsfrågor: Vad upplever dessa ungdomar att de har fått med sig från skolan i form av arbetslivskunskap? Hur upplever dessa ungdomar att åtgärdsprogrammen bidrar till att öka deras kunskaper och möjligheter till ett framtida arbetsliv? Den empiriska studien är kvalitativ och består av sammanlagt fem intervjuer. LÄS MER