Sökning: "Innemiljön på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Innemiljön på förskolan.

  1. 1. Matematik i leken : En studie om spontan matematikundervisning i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelika Ivarsson; Jenny Jakobsson; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; barns lek; spontan undervisning; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Studien innefattar matematikundervisning med fokus på förskollärares uppfattningar hur undervisning i matematik kan ske i spontana leksituationer i innemiljön på förskolan. Det krävs kompetenta förskollärare med förmåga att fånga barns intresse och inta barnperspektiv för att kunna genomföra spontan matematikundervisning i förskolan (Björklund 2012, s. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt till barns rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marie Høyland; [2022]
    Nyckelord :Inomhusmiljö; lek; förskola; möblerat miljö; rörelse; rörelsemöjligheter; utrymme.;

    Sammanfattning : Har undersökt förskollärares förhållningssätt till rörelse i förskolans innemiljö samt hur innemiljön skapar rörelsemöjligheter för barnen. Har även inkluderat lek i min studie, eftersom lek är en del av rörelse i förskolans inomhusmiljö. LÄS MER

  3. 3. Den fysiska innemiljöns betydelse för barn i förskolan - En kvalitativ intervjustudie med fem pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Bendroth; Emma Keta; [2020]
    Nyckelord :Barnsyn; Förskola; Innemiljö; Material;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers erfarenheter av vilken betydelse den fysiska innemiljön har för barn i förskolan. Vi har upplevt att den fysiska innemiljön och dess betydelse för barn i förskolan har fått ett litet utrymme i förskollärarutbildningen. LÄS MER

  4. 4. Den förgivettagna miljön : diskurser kring inne- och utemiljön i två läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Lundkvist; Christina Mannesson; [2019]
    Nyckelord :förskolan; läroplaner; diskursanalys; utevistelse; innemiljö;

    Sammanfattning : Syfte: att genom närläsning och analys undersöka och jämföra hur miljön, det vill säga ute- och innemiljön, skrivs fram i förskolans läroplan från 1998 och 2018. Metod: Utifrån vårt intresse fär närläsning och analys av förskolans läroplan med fokus på utemiljön, valde vi att använda oss av textanalys i form av diskursanalys som teori och metod. LÄS MER

  5. 5. En skola i Solvalla

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Paulina Aydin; [2018]
    Nyckelord :skola; Solvalla; orange; arkitektur; konst; förskola; lågstadieskola; kandidatprojekt; arkitekturprojekt;

    Sammanfattning : I västra Stockholm, i ett område kallat för Solvalla, planeras en ny stadsdel med många nya bostäder. I samband med detta planeras följaktligen nya förskolor och skolor. LÄS MER