Sökning: "Johanna Pettersson"

Visar resultat 26 - 30 av 77 uppsatser innehållade orden Johanna Pettersson.

  1. 26. NO-undervisning baserat på beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om huruvida lärare inom naturorienterande ämnen ( NO-ämnen) planerar och genomför sin undervisning med hjälp av  beprövad erfarenhet  för att förbättra resultaten och öka intresset för ämnet, i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Pettersson; Joumana Suljanovic; [2020]
    Nyckelord :proven experience; teacher s perspective; interview study; teaching general science; beprövad erfarenhet; lärares perspektiv; intervjustudie; NO-undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som undervisar i naturorienterande ämnen (NO-ämnen) använder beprövad erfarenhet i sin NO-undervisningen utifrån lärarnas perspektiv. Hurt de uppfattar begreppet beprövad erfarenhet gällande undervisning, vilka begränsningar och möjligheter de anser finns gällande att genomföra undervisning med beprövad erfarenhet. LÄS MER

  2. 27. Hållbara spårvägar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

    Författare :Johanna Dahlström; Licette Hansen; Ellen Hartel; Francesca Larsson; Hanna Pettersson; [2019]
    Nyckelord :materials; trams; tram rails; surface treatments; surface modification; tramway tracks; sustainability; carbon dioxide emissions; material; spårvagnar; räler; stål; ytbehandlingar; spårväg; hållbarhet; koldioxidsutsläpp;

    Sammanfattning : The Swedish city of Uppsala is growing and will be expanded. To manage the increase in traffic, a tramway is being planned. It is vital to make the construction and the tramway tracks sustainable. This is explored to study carbon dioxide emissions related to tramway track materials as well as their wear and service life. LÄS MER

  3. 28. ”Det var bara där uppe som den var mycket sne” : En learning study om vardagsteknik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Persson; Lovisa Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Learning study; Stödyta; Teknik i förskolan; Tyngdpunkt; Variationsteori;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom förskollärarens förhållningssätt ta reda på hur förskolebarns förståelse kan utvecklas för ett teknikrelaterat lärandeobjekt. För att ta reda på det har en learning study genomförts. Lärandeobjektet är tyngdpunkt och stödyta. LÄS MER

  4. 29. Datorer och tv-spelsanvändningsområden inom demensvården ur ett omvårdnadsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Alexander Strömberg Hedman; Johanna Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Cognitive function; computer utilization; dementia; literature review and videogames.; Datoranvändning demens; kognitivförmåga; litteraturöversikt och Tv-spel.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdomar är en växande sjukdomsgrupp i samhället. I Sverige beräknas att mellan 130–150 tusen personer lever med en demenssjukdom. Demens går inte att bota utan det går enbart att bromsa upp förloppet med hjälp av läkemedel. LÄS MER

  5. 30. Ökad förståelse av olika format : En kvalitativ studie om skillnaden i hur läsaren förstår och minns information genom att studera en tidningsartikel med grafik i mobilanpassat format och i tryckt format

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Johanna Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Grafik; Informations design; Konst; Informativ illustration;

    Sammanfattning : Newspapers are today adapted to mobile format and printed format. In this thesis in information design, it is examined whether there are differences in how a reader understands and remembers an article with graphics in a mobile format compared to a printed format. LÄS MER