Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Unga vuxnas tankar och erfarenheter kring sin konsumtion av söta och sötade produkter : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kajsa Malmgren; Cecilia Melander; [2021]
    Nyckelord :sockerkonsumtion; unga vuxna; vanor; beteenden; tankar; erfarenheter; sötade produkter;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrund Enligt Nordiska näringsrekommendationer ska inte mer än 10% av energin komma från tillsatt socker. De konsekvenser som kan uppstå av för högt sockerintag är olika folkhälsosjukdomar. LÄS MER

  2. 2. ”I glädje föds kreativitet” : Fyra pedagogers uppfattningar av Tragetonstrategin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Julia Berglund Udéhn; Therese Hagberg; [2009]
    Nyckelord :trageton; lust; datorn; samspel; skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Efter att ha kommit i kontakt med Tragetonstrategin under vår utbildning, blev vi intresseradeav att undersöka strategin närmare. I vår bakgrund presenterar vi bland annat olika läs- ochskrivinlärningsmetoder så som Bornholmsmodellen, Läsning på Talets Grund (LTG), WritingTo Read (WTR) och Tragetonstrategin. LÄS MER

  3. 3. Varför läsa litteratur : En kvalitativ studie av fyra svensklärares tankar och attityder till skönlitteraturläsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Isabella Jansson; [2008]
    Nyckelord :skönlitteratur; undervisning; läsning; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim with the study is to get an understanding of why pupils read literature in upper secondary school from four Swedish teachers´ thoughts and attitudes towards fiction in upper secondary school. Some of the theoretical starting points that lay as a foundation to the study are Lpf 94, the curriculum for Swedish and different literature oriented researchers as Lars-Göran Malmgren´s subject construction, Louise M. LÄS MER