Sökning: "Konstruktivism och lärandeteorier"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Konstruktivism och lärandeteorier.

  1. 1. Interdisciplinary Learning with Technology at Makerzone

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mandar Joshi; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary learning; Makerzone; Makerspaces; STEM; Technology in Education; Ämnesövergripande lärande; Makerzone; Makerspaces; STEM; Teknik i utbildning;

    Sammanfattning : This thesis explores the interdisciplinary approach to learning at Makerzone, a makerspace in Sollentuna, Sweden, and its implications for both students and teachers. Through a combination of methods: observations, interviews, document analysis, and surveys, this project looks into the recognition, benefits, challenges, and support for interdisciplinary work in both makerspaces such as Makerzone and traditional school environments. LÄS MER

  2. 2. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning i matematik är inte oproblematiskt: Fyra lärare ger sin syn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Altin Musa; Dusko Diko; [2014]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; lärandeteorier; behaviorism; analytiskt ramverk; kognitivism; konstruktivism; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : I vår undersökning har vi intervjuat fyra lärare med avseende på hur de ser på problemlösning och hur de arbetar med det. Lärarna arbetar i två olika skolformer, kommunal skola och internationell skola i Sverige. Därför följer skolorna olika läroplaner. LÄS MER

  4. 4. Lärandeteoriers roll i läraryrket : En studie om hur lärare tillämpar lärandeteorier i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecca Guerra; Anna Feldt; [2012]
    Nyckelord :lärandeteorier; behaviorism; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om verksamma lärare i högstadiet och gymnasiet explicit eller implicit utgår från lärandeteorier i sin undervisning. Vi har valt att fokusera på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling är allt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Bard; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I skolan idag har begreppen hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling fått allt större utrymme och i denna uppsats har jag haft avsikten att undersöka hur väl kunskaperna bland verksamma i gymnasiesk gymnasieskolvärlden överensstämmer med den forskning som finns runt dessa begrepp. För att få svar på det första undersökningsområdet intervjuades fem stycken personer aktiva inom hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling samt med kopplingar till gymnasieskolvärlden. LÄS MER