Sökning: "Konsumtion"

Visar resultat 21 - 25 av 2450 uppsatser innehållade ordet Konsumtion.

  1. 21. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  2. 22. ”VAD JAG ÄN GÅR IGENOM I LIVET SÅ SKICKAR JAG I ALLA FALL INTE IN EN ANMÄLAN FÖR ATT VARA MED I PARADISE HOTEL” En kvalitativ studie om unga kvinnors konsumtion av dokusåpor.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ylva Bergström; Liv Bolin; [2023-10-03]
    Nyckelord :Dokusåpa; Uses and Gratification; Social Comparision Theory; unga kvinnor; kvalitativ; parintervjuer.;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this bachelor thesis is to delve into the world of docusoaps and explore the fascinating phenomenon of why people watch them. By focusing on the Uses and Gratification framework and the Social Comparison Theory we aim to shed light on the underlying motivations, needs and psychological aspects that attract viewers to this unique genre of television programming. LÄS MER

  3. 23. FISK DIREKT FRÅN BÅTEN: En socialantropologisk studie om konsumtionen av färsk fisk och skaldjur på svenska västkusten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sandra Celin; [2023-09-27]
    Nyckelord :Småskaligt fiske; konsumtionsval; identitet; hållbart konsumerande; kulturarv;

    Sammanfattning : Hur vi väljer att konsumera säger något om oss människor, och konsumtion är en del av vår personliga identitet. Samtidigt är de konsumtionsval som vi gör påverkade av omgivningen, såsom påtryckningar av familj och samhället vi lever i. LÄS MER

  4. 24. VAD SÄGER DINA KLÄDER? En studie om unga kvinnors upplevelser av kläder som identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sara Eriksson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Kläder; identitetsskapande; konsumtion; navigering; normer; kategorisering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen för sambandet mellan klädval och identitetsskapande bland unga kvinnor. Målet är att undersöka hur klädval bidrar till konstruktionen och uttrycket av identitet inom denna specifika grupp. LÄS MER

  5. 25. Anpassning till hållbart mode – En studie om konsumenters uppfattning om ett pantsystem för kläder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yasmin Ghnayem; Mikaela Nilsson; [2023-09-22]
    Nyckelord :pantsystem för kläder; hållbart mode;

    Sammanfattning : Den snabbrörliga modeindustrin, med sin höga omsättning av billiga och trendkänsliga klädesplagg, medför betydande miljömässiga och sociala konsekvenser. För att främja effektivitet inom textilåtervinningen är det nödvändigt att säkerställa flödet av insamlade material och minska mängden som hamnar i restavfall. LÄS MER