Sökning: "symbolisk demokratisering"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden symbolisk demokratisering.

  1. 1. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  2. 2. När ”den personliga stilen” hittar hem i offentligheten : en studie av symboliska praktiker genom inredningsbloggar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fredrik Trossö; [2015]
    Nyckelord :stil; livsstil; sociala medier; symboliskt kapital; symbolisk demokratisering; självförverkligande; autenticitet; Ewen; Bourdieu; Meyrowitz; Social Sciences;

    Sammanfattning : Jag har genomfört en kvalitativ innehållsanalys av inredningsbloggar. Syftet med analysen är att klarlägga hur betydelsen av stil påverkas av och gestaltar sig i sociala medier och mer specifikt vad hemmet och heminredningen spelar för symbolisk roll i detta sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Lyxkonsumtion – Vad vill svenska konsumenter uppnå med sin lyxkonsumtion?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Susanne Emond; Emanuelle Jonasson Brodd; [2010]
    Nyckelord :aspirerande lyxkonsumenter; symbolisk konsumtion; lyxkonsumtion; lyxkonsumenter; lyxvarumärken; lyxprodukter; konsumtion - Sverige; Social Sciences;

    Sammanfattning : Nyckelord: Lyxkonsumtion, symbolisk konsumtion, lyxvarumärken, lyxkonsumenter, aspirerande lyxkonsumenter Syfte: Vi vill studera kundens relation till lyxkonsumtion och lyxvarumärken samt hur dessa påverkas vid den stundande demokratiseringen av lyxvaror i dagens samhälle. Vi vill vidare undersöka konsumenternas syften till lyxkonsumtionen och hur den tros uppfattas av omgivningen. LÄS MER