Sökning: "Linköpings universitet logopedi"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden Linköpings universitet logopedi.

  1. 16. Att förklara läsförståelse hos förstaklassare : En studie om vilka kognitiva förmågor som förklarar läsförståelse hos barn i årskurs ett

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Malin Eriksson; Sara Moritz; [2014]
    Nyckelord :Reading comprehension; decoding; fonological awareness; children in first grade; Läsförståelse; ordavkodning; fonologisk medvetenhet; barn i första klass;

    Sammanfattning : Fonologisk medvetenhet, ordavkodningsförmåga, bokstavskunskap och arbetsminneskapacitet har visats predicera den tidiga läsförmågan. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur dessa olika kognitiva förmågor tillsammans förklarar läsförståelse hos barn i första klass. LÄS MER

  2. 17. Prövning av måttet Läpp-till-Lyft (L-t-L) på vuxna utan sväljsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Anna Norkvist Johansson; Sofie Tollander; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Context: Lip-to-Lift (L-t-L) is a bedside-method for measuring oral transit time at swallow. It was designed for a swallowing examination of persons on nursing homes where weight loss was noted in people with average L-t-L-time >5 seconds (Sandin, 2005). The measurement was validated and evaluated by Eriksson, Bremer Zerpe (2008). LÄS MER

  3. 18. Vad kommer en treåring ihåg? : En studie om svenska barns arbetsminne och fonologi

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Cecilia Eriksson; Kristina Rex; [2014]
    Nyckelord :working memory; phonological representations; phonological discrimination; three-year-olds; KUBEN; nonword repetition; arbetsminne; fonologisk diskrimination; fonologiska representationer; treåringar; KUBEN; nonordsrepetition;

    Sammanfattning : Få studier finns om små barns fonologiska förmåga relaterat till arbetsminne. Det råder också en brist på test av arbetsminne för små barn. Föreliggande studie syftade därför till att studera relationen mellan visuellt arbetsminne, fonologiskt arbetsminne och förmåga att hantera fonologiska representationer hos treåringar. LÄS MER

  4. 19. Fonologi hos svenska 5- och 6-åringar med typisk språkutveckling : Referensmaterial till det fonologiska testmaterialet LINUS

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Josefin Berglund; Kaisa Hasselquist; [2014]
    Nyckelord :phonology; phonological development; children five to seven years of age; phonological test; PWC; PCC; PVC; fonologi; fonologisk utveckling; fem- till sjuåriga barn; fonologiskt test; PWC; PCC; PVC;

    Sammanfattning : A new phonological test, LINUS, for Swedish-speaking children between the ages of three and seven, has been developed at the speech and language pathology department at Linköping University. The aim of the present study was to create a reference manual for the long version of the new test. LÄS MER

  5. 20. Utvärdering av röstbehandling med Rösthandikappindex (RHI)

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Johanna Hengen; Malin Petersson; [2013]
    Nyckelord :Voice Handicap Index; Rösthandikappindex; voice therapy; RHI; röstbehandling; röststörning; rösthandikappindex; utvärdering; vård; självskattningsformulär; röstergonomi; riskfaktorer för röststörning;

    Sammanfattning : Enligt Hälso- och sjukvårdslagens ska behandling systematiskt utvecklas och säkras (HSL, SFS 1982:763). Logopedisk röstbehandling är inte ett undantag. LÄS MER