Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. I skuggan av rampljuset : En studie om backstagearbetares motivation inom livemusikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Marielle Rosén; Emma Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Livemusikbranschen; Backstagearbetare; Motivation; Self-Determination Theory;

    Sammanfattning : För att uppfylla studiens syfte, att utforska och fördjupa förståelsen för backstagearbetares arbetslivssituation och de underliggande drivkrafterna som motiverar dem till arbete, har 11 personer yrkesverksamma i den svenska livemusikbranschen intervjuats. Deras tankar presenteras i form av arbetslivsberättelser som analyseras med hjälp av Self-Determination Theory. LÄS MER

  2. 2. "He drinks champagne during Ramadan": Ethnic performativity among singers with a migratory background in the Eurovision Song Contest

    Master-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Tannaz Judith Gakwisi; [2023]
    Nyckelord :Ethnic identity; ethnic performativity; minority identity; ethnic identity development; Eurovision Song Contest; European Studies; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since 1956, the Eurovision Song Contest (ESC) has become one of the most popular entertainment events in the world. Each year, countries across Europe compete in a competition with original songs. LÄS MER

  3. 3. IRL to URL: Digitalization in the live music scene during and post-COVID-19 : A platform-driven study of the live music scene and its approaches

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Valeria Fernández; Boyana Gerasimova; [2022]
    Nyckelord :Digitalization; COVID-19; Music; Livestreaming; Concerts; Festivals; User Experience; Digital Media;

    Sammanfattning : As the strict lockdowns during the global COVID-19 pandemic made the world more digital, nearly every industry was affected. The music industry in particular had already been going through many changes, though maybe none of them as big so far—musicians were restricted from performing "in real life" and had to think out of the box. LÄS MER

  4. 4. Virtual Cheering together : Studies of Audience-Performer Interactions on live-streaming platforms

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Wong Stella; [2021]
    Nyckelord :live streaming; music performance; virtual concert; audience engagement; user experience; HCI; embodied interaction;

    Sammanfattning : In the previous two decades, live streaming has become a popular trend in the music industry. From TV and radio broadcast to live streaming on social media, the relationship between audience and performers has been transforming over time. LÄS MER

  5. 5. Hur låter miljöförstöring? : Självgenererande och slumpmässig musik sprungen ur statistiska data

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Gustav Wahlström; [2020]
    Nyckelord :environmental data; generative music; max for live; randomization; sonification; generativ musik; max for live; miljödata; slumpmässig musik; sonifikation;

    Sammanfattning : Hur låter miljöförstöring – Självgenererande och slumpmässig sprungen ur statistiska data är ett mastersarbete som fokuserar på hur man kan omvandla data till att kontrollera musik och ljud. Om vi tillåter konstnärliga uttryck, med data som utgångspunkt, kan det få oss att uppleva och förstår original data på ett nytt sätt? Projektets resultat består av sju generativa kompositioner, där parametrar är kontrollerade av olika typer av miljödata, och försöker utforska forskningsområdet sonifikation och generativ musik genom att ställa frågan: Hur låter miljöförstöring? Med generativ musik menas att musiken skapar, utvecklar och förändrar sig själv utifrån de verktyg som bildats inom detta projekt. LÄS MER