Sökning: "Malmö högskola bildanalys"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden Malmö högskola bildanalys.

  1. 16. ”Doktor Livingstone, förmodar jag?” - en komparativ studie av illustrationer i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Michael Westerberg; Alexander Wickström; [2013]
    Nyckelord :kolonialism; eurocentrism; globalt perspektiv; bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att titta på avvikelser och skillnader kring en speciell händelse som skildras i svenska läromedel i historieämnet. Genom en kvalitativ bildanalytisk metod har vi analyserat illustrationer av det kända mötet mellan Doktor Livingstone och Henry Morton Stanley 1871. LÄS MER

  2. 17. Bildanalytisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Andersen; [2013]
    Nyckelord :Bildanalys; Reflektion; Styrdokument; Tolkning; Ämnesspecifika begrepp;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en stor tolkningsmöjlighet i hur den bildanalytiska undervisningen kan bedrivas i grundskolor. Oavsett om de valda metoderna går att applicera till kursplanens syfte och målbeskrivning så framgår i min undersökning att det finns svårigheter i att tala om hur undervisningen bedrivs inom detta kunskapsområde. LÄS MER

  3. 18. Semiotic analysis of arts in highschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elisa Pålsson; Ola Fridèn; [2013]
    Nyckelord :semiotik; bildämnet; bildanalys;

    Sammanfattning : Inför detta examensarbete hade båda författarna enligt dem själva mött relativt lite bildteori i skolan. Eftersom teorin har varit så pass central på högskolan väcktes ett intresse för frågan: Hur arbetar bildlärare på fältet med teoretiska begrepp och bildanalys. LÄS MER

  4. 19. Man måste vara farbror när man kör grävskopa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pernilla Bjelkengren; Sofia Larsson Jarnshult; [2012]
    Nyckelord :barnlitteratur; framställning; genus; könsroll; performativt genus; social inlärningsteori; stereotyp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ur ett genusteoretiskt perspektiv analysera barnlitteratur på ensmåbarnsavdelning på en förskola. Avsikten var att undersöka hur kvinnor/flickorrespektive män/pojkar framställs i förskolans barnlitteratur. LÄS MER

  5. 20. Reception i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Bjerremand; Frida Karlström; [2012]
    Nyckelord :Bildanalys; Gruppsamtal; Reception;

    Sammanfattning : .... LÄS MER