Sökning: "Malmö högskola bildanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden Malmö högskola bildanalys.

  1. 21. När barns åsikter räknas - en studie om barns möjligheter till inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kim Ejdelind; Ida Sernert; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; dokumentation; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med den genomförda studien är att undersöka barns möjlighet till ett ökat inflytande i förskolan genom egen dokumentation. Den dokumentation som görs i dagens förskolor utförs oftast av pedagoger men i studien vänds denna upplevda bild och istället är det barnen som dokumenterar. LÄS MER

  2. 22. Visuell kultur - i ett läromedel för bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christina Karlsson; [2012]
    Nyckelord :bild; bildanalys; estetiska lärprocesser; läromedelsutveckling; visuell kultur;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete på Malmö högskolas lärarutbildning Bild och visuellt lärande. Uppsatsen är en avgränsad del i ett utvecklingsarbete av ett läromedel för bildlärare i grundskolans senare år. LÄS MER

  3. 23. Bilder av islam- En analys av bilder av islam i läromedel för grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johana Hill; [2012]
    Nyckelord :Bildanalys; läromedel; semiologisk analys; Islam;

    Sammanfattning : Syfte med undersökningen är att studera hur vissa läromedelsförfattare använder bilder i kapitlen om islam i läromedel för grundskolans tidigare år. Jag genomför en analys av första bilden i kapitlet och en kartläggning av resterande bilder i tre utvalda läroböcker. LÄS MER

  4. 24. Elevskapande i förskoleklassen ur ett barnperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åse Bush; [2012]
    Nyckelord :identitet; skolkultur; kategoriseringar; disciplinering; bildanalys;

    Sammanfattning : Förskoleklassen beskrivs i styrdokumenten som en bro mellan förskola och skola, här ska förskolans och skolans pedagogik och arbetssätt mötas för att hjälpa barnen till en enkel övergång in i skolans värld. Syftet med detta examensarbete har varit att få en utökad förståelse för hur elevskapandet sker i förskoleklassen ur ett barnperspektiv. LÄS MER

  5. 25. Lärares syn på bilder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Prim; Katrin Sadaka; [2011]
    Nyckelord :bildanalys; bildspråk; estetik; språkutveckling; vidgat textbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare arbetar med bilder som ett verktyg för språkutveckling i undervisningen. Forskningsområdet rör bilders förekomst i grundskolan. För att synliggöra bilder inom undervisning valde vi ett lärarperspektiv där vi intervjuat och samlat in enkäter som utgör vårt empiriska material. LÄS MER