Sökning: "Maria Wikholm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maria Wikholm.

  1. 1. Utomhusundervisning eller inte? : En studie om elevers och deras lärares erfarenheter av utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Gunnarsson Wikholm; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet (2011: reviderad 2019) beskriver hur elever ska få möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. För att ge eleverna egna upplevelser behöver undervisningen delvis bedrivas utomhus. LÄS MER

  2. 2. Utomhusundervisning i NO-ämnen : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Gunnarsson Wikholm; [2019]
    Nyckelord :utomhusundervisning; elever i grundskola; naturvetenskapliga ämnen;

    Sammanfattning : I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11 2016) anges bland annat för biologi att ämnet syftar till att utveckla elevers kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen. Eleverna ska få möjlighet att ställa frågor om människan och naturen utifrån egna upplevelser och aktuella händelser; dessutom anges i syftestexten för fysik, att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att ställa frågor om fysikaliska företeelser och sammanhang utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. LÄS MER

  3. 3. Elever med läs- och skrivsvårigheter : En studie om inkluderande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Söderqvist Karlsson; Maria Wikholm; [2010]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; inkludering; inkluderande undervisning; dyslexi; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare kan arbeta inkluderande med elever som har läs- och skrivsvårigheter. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med 11 grundskollärare som undervisar elever i åldern 6-11. LÄS MER