Sökning: "Matematik på ett lustfyllt sätt i meningsfulla sammanhang"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Matematik på ett lustfyllt sätt i meningsfulla sammanhang.

  1. 1. Förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Lewerin; Helena Nyberg; [2021]
    Nyckelord :matematik; utomhusmatematik; utemiljö; matematikinlärning; undervisning och konkret matematik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares tankar om och arbete med matematikundervisning i utemiljö. Bakgrund: Matematik spelar en stor roll i vår vardag och det samhälle vi lever i. Förskolan har ett viktigt uppdrag i att ge barnen möjligheter att erfara matematik i samspel med andra barn och förskolepersonal. LÄS MER

  2. 2. Matematik på ett lustfyllt sätt i meningsfulla sammanhang : - Hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta med grundläggande taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Carina Granqvist; Mimmi Joman; [2010]
    Nyckelord :matematik; grundläggande taluppfattning; förskola; förskoleklass; lustfyllt; pedagogens roll;

    Sammanfattning :                      Syftet med undersökningen är att ta reda på hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta för att göra barns lärande kring grundläggande taluppfattning lustfyllt i meningsfulla sammanhang. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med tre förskollärare och två matematikutvecklare. LÄS MER

  3. 3. "Matte är livskunskap" ­ En enkätstudie om attityder till matematik, gjord bland lärare i förskolan som ingår i ett matematikprojekt

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :Attityder; förskolan; lärare; matematik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar:Syftet med studien var att undersöka vilka attityder lärarna som deltog i ett matematikprojekt i en kommun gavuttryck för när det gällde hur de arbetade med matematik med barn i förskolan.Följande frågeställningar var avsedda att precisera syftet: I vilka sammanhang uttryckte lärarna att de lyfte fram matematiken i verksamheten med barnen· På vilka sätt ansåg lärarna att de lyfte fram matematiken tillsammans med barnen· Vilka faktorer menade lärarna hade betydelse för hur de presenterade matematik i sin verksamhet. LÄS MER