Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers matematiska  självkänsla från lärares perspektiv : En pilotstudie som granskar lärares förmåga att uppskatta sina elevers matematiska självkänsla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Adam Gustafsson; Karl Törnered; [2021]
    Nyckelord :Mathematics Teachers; Mathematical Self-esteem; domain-specific self-esteem; Student attitudes; Matematiklärare; Matematisk självkänsla; domänspecifik självkänsla;

    Sammanfattning : Det finns flera faktorer som påverkar elevers prestation inom matematik, bland annat elevers matematiska självkänsla. Denna pilotstudie utvecklar och diskuterar ett verktyg för att undersöka hur väl matematiklärare uppfattar sina elevers matematiska självkänsla. LÄS MER

  2. 2. Matematisk självkänsla : En metasyntes om hur begreppet används i forskningslitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Adam Gustafsson; Karl Törnered; [2019]
    Nyckelord :domain-specific self-esteem; mathematical self-esteem; mathematical anxiety; Domänspecifik självkänsla; matematisk självkänsla; matematikångest;

    Sammanfattning : Vissa elever ser matematik som sitt favoritämne, andra känner ängslan för att de inte känner sig lika duktiga som övriga klasskamrater. Det vore därför användbart att dämpa elevers ångest och oro genom att arbeta med elevers matematiska självkänsla i klassrummet. Frågeställningarna för föreliggande examensarbete är följande: 1. LÄS MER

  3. 3. Mattegeni eller kämpe? - En studie om hur olika beröm kan påverka elevers mindset och självkänsla inom matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Eriksson; Gabriela Tenggren; [2018]
    Nyckelord :ansträngning; behaviorism; beröm; dyamiskt mindset; intelligens; Maslows behovstrappa; matematikundervisning; självkänsla; statiskt mindset;

    Sammanfattning : Matematikämnet behövs göras tillgänglig för fler då det inom detta ämne finns en stark rotad uppfattning om att det endast är till för en viss typ av människor som besitter en speciell medfödd matematisk förmåga. Denna inställning är i behov av förändring och vi reflekterar i denna studie över om det kan finnas ett samband mellan beröm och elevers inställning till och självkänsla inom ämnet. LÄS MER

  4. 4. "Inte direkt jättetaggad på matte" : En studie om hur elever i särskilda utbildningsbehov i matematik upplever matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Lena Erlandsson; [2014]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; matematiksvårigheter; matematikundervisning; självkänsla; SUM-elever;

    Sammanfattning : Arbetes utgångspunkt har varit att få mer kunskap om vad som gynnar respektive missgynnar elevers lärande i matematik. Syftet har varit att i ett samtal ta del av SUM-elevers, elever i särskilda utbildningsbehov i matematik, tankar om deras matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. ”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.

    C-uppsats,

    Författare :Josefin Mellqvist Ehnebom; Åsa Eliasson; [2009]
    Nyckelord :Matematik; f;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sigfrån förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken.Huvudfrågor:Våra frågeställningar är: Synliggör pedagogerna matematiken för barnen i förskolan? Arbetar pedagogernamedvetet med matematik i förskolan? Anser pedagogerna det är viktigt att barnen får med sig matematik frånförskolan inför sin kommande skolgång? Påverkar pedagogernas egna attityder deras arbete med matematiken iförskolan?Metod och material:För att få vårt syfte och frågeställningar besvarade använde vi oss av den kvalitativa metoden och med hjälp avintervjuer. LÄS MER