Sökning: "Metasyntes litteraturstudier"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Metasyntes litteraturstudier.

  1. 1. Skräckens transformerande potential : En litteraturstudie om skräcklitteraturens didaktiska potential i ämnet svenska på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elina Wieser; [2023]
    Nyckelord :Affektivt läsande; litteraturdidaktik; svenska; skräcklitteratur; gymnasieskolan; transformativt lärande; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att granska kvalitativ forskning om användandet av skräckgenren i litteraturundervisning i skolan och presentera detta på ett överblickbart vis. Forskning inom ämnet skräcklitteraturstudier på svenska är begränsad och det finns därför lite material för lärare på gymnasienivå att utgå eller hämta stöd från, när det gäller specifikt skräck. LÄS MER

  2. 2. Individers upplevelse av återhämtning vid psykossjukdom: en systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Lina Sjödin-Ask; Henrik Rosengren; [2020]
    Nyckelord :Recovery; Återhämtning; Psykossjukdom; Psychotic disorder; Experiences; Upplevelser; Metasyntes; Meta-synthesis;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är sen tidigare känt hur återhämtning från psykisk ohälsa yttrar sig. Återhämtning och vägen dit anses vara högst individuell, om än med vissa gemensamma faktorer. Mindre omskrivet är återhämtning från psykossjukdom. LÄS MER

  3. 3. "Jag ska bli författare när jag blir stor" : elever utan tal utvecklar sin skriftspråklighet

    Magister-uppsats, Läs & skriv

    Författare :Andrea Atterström; [2010]
    Nyckelord :literacy education; nonvocal; SSPI; severe speech and physical impairment; AAC; augmentative and alternative communication; inclusion; skriftspråkslärande; läsa; skriva; AKK; alternativ och kompletterande kommunikation; inkludering; rörelsehinder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skriftspråkslärande efter nybörjarstadiet, hos elever utan eget tal; med severe speech and physical impairment (SSPI) samt alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Frågeställningarna var följande: - Hur beskriver dessa elever själva sitt skriftspråkslärande? - Vilka fruktbara arbetssätt och miljöer för dessa elevers skriftspråkslärande finns dokumenterat i forskning? Metoderna innebar en livsberättelseintervju genom computer assisted personal interviewing (CAPI), samt systematiska litteraturstudier med en kvalitativ metasyntes som mål. LÄS MER