Sökning: "Muntliga tal"
Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden Muntliga tal.
16. Att komma till tals - Muntliga interaktionsmönster i klassrum F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks klassrummet som kommunikativt rum. Forskning visar atttalutrymmet i klassrummet är ojämnt fördelat, på så sätt att läraren tar den största delen avtalutrymmet jämfört med eleverna. LÄS MER
17. Strukturerad drama i svenskundervisningen : Hur elever uttrycker sin muntliga framställning genom drama.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Dagens samhälle ställer höga krav på den muntliga kompetensen vilket även speglar kursplanerna i skolan. För att utvecklas till skickliga talare krävs det att eleverna uppmuntras till att använda sitt tal. LÄS MER
18. Jag kan hålla tal : En studie av hur muntlig framställning upplevs ur ett lärar- och elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka några gymnasieelevers erfarenheter av muntlig framställning i svenskämnet. Studien undersöker även hur läraren arbetar med elevers muntliga framställning. Detta undersöktes med hjälp av elev- och lärarintervjuer. LÄS MER
19. Den muntliga kommunikationens betydelse i det matematiska klassrummet : En studie om hur lärare muntligt medierar med verktyg och redskap med fokus på tal i bråkform
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study aims to examine the importance of oral communication in the math classroom. A study on how three teachers in math communicate medally with tools and focusing on speech in a fractional form. Methodologically, the teachers perspectives of oral communicative competence are explored through interviews and observations. LÄS MER
20. "Jag säger ju enn, men jag skriver en" : En undersökning om dialektanvändning i tal och skrift i en värmländsk årskurs tre
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : This essay aims to explore the dialect use in speech and writing in different school contexts among pupils in grade three in Värmland, Sweden and their teacher’s attitude to dialect usage in the classroom. The methods used for the survey are structured observations, collected documents and qualitative semi- structured interviews with both pupils and their teacher. LÄS MER