Sökning: "NO elever 4-6"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden NO elever 4-6.

  1. 16. NO-undervisning baserat på beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om huruvida lärare inom naturorienterande ämnen ( NO-ämnen) planerar och genomför sin undervisning med hjälp av  beprövad erfarenhet  för att förbättra resultaten och öka intresset för ämnet, i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Pettersson; Joumana Suljanovic; [2020]
    Nyckelord :proven experience; teacher s perspective; interview study; teaching general science; beprövad erfarenhet; lärares perspektiv; intervjustudie; NO-undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som undervisar i naturorienterande ämnen (NO-ämnen) använder beprövad erfarenhet i sin NO-undervisningen utifrån lärarnas perspektiv. Hurt de uppfattar begreppet beprövad erfarenhet gällande undervisning, vilka begränsningar och möjligheter de anser finns gällande att genomföra undervisning med beprövad erfarenhet. LÄS MER

  2. 17. Naturvetenskaplig begreppsförtrogenhet genom undersökande arbetssätt – lärares perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på begreppsförtrogenhet och hur elever kan erhålla begreppsförtrogenhet genom undersökande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Östberg; [2020]
    Nyckelord :Naturvetenskapliga begrepp; begreppsförtrogenhet; undersökande arbetssätt; NO;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur NO-lärare i årskurs 4-6 ser på naturvetenskaplig begreppsförtrogenhet och hur de beskriver att de arbetar med undersökande arbetssätt för att eleverna ska utveckla förtrogenhet för de naturvetenskapliga begreppen. Pragmatismen och det sociokulturella perspektivet på lärande ligger till grund för studien. LÄS MER

  3. 18. Elevers delaktighet inom olika former av undersökande arbetssätt i NO-undervisningen : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med undersökande arbetssätt i de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Furubom; [2019]
    Nyckelord :Naturorienterande ämnen; styrda undersökningar; vägledande undersökningar; öppna undersökningar; inquiry;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som undervisar i naturorienterande ämnen för elever i årskurs 4-6 genomför olika former av undersökningar för att fördjupa elevernas kunskaper samt stödja deras lärande i naturvetenskap. Vidare är syftet att ta reda på hur de gör eleverna delaktiga i val av frågeställning och metod inom undersökande arbetssätt och vad de anser om elevernas delaktighet i arbetet. LÄS MER

  4. 19. Begrepp inom ellära i digitala läromedel inom fysik för årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Mannfalk; [2019]
    Nyckelord :läromedelsanalys; naturvetenskapliga begrepp; Begrepp; Fysik; läromedel; textanalys;

    Sammanfattning : Swedish abstractFöljande studie är ett examensarbete för grundskolan 4-6 fördjupningsämne No – teknik. Bakgrunden till studien är att jag under utbildningen fått höra att man bör arbeta med naturvetenskapliga begrepp. LÄS MER

  5. 20. Språkutvecklande arbetssätt i NO: lärares kompetens, inställning och undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Henningsson; [2019]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Med en förändrad och mer mångkulturell befolkning möter skolan idag stora utmaningar för att varje elev ska utvecklas och nå målen (Cummins, 2016; Skolverket, 2019). Det räcker inte att språklärarna fokuserar på elevernas språkutveckling; lärare i alla ämnen ska idag arbeta språkutvecklande, då språket är det viktigaste redskapet vi har för att ta till oss ny kunskap (Gibbons, 2006). LÄS MER