Sökning: "NO elever 4-6"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden NO elever 4-6.

  1. 6. Lärares uppfattningar av fenomenet läsförståelse : En fenomenografisk intervjustudie på lärare som undervisar i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tove Svensson; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; conceptions; phenomenography; teaching; grade 4–6; Läsförståelse; uppfattningar; fenomenografi; undervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur lärare, som undervisar i årskurs 4–6, kan uppfatta fenomenet läsförståelse. Forskning om läraruppfattningar av läsförståelse är begränsad och fler undersökningar bör genomföras. LÄS MER

  2. 7. Ekosystemtjänster i läroböcker : En läromedelsanalys av läroböckers val och presentation av ekosystemtjänster i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Sofie Tuväng Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Ekosystemtjänster; läromedelsanalys; biologi; multimodal innehållsanalys; grundskollärare; årskurs 4–6; NO;

    Sammanfattning : Denna studie har ett fokus på ämnet biologi och ekosystemtjänsternas del av undervisningen. Syftet med studien är att undersöka hur några olika läroböcker för undervisning i biologi i årskurserna 4–6 behandlar ekosystemtjänster och hur läroböckerna kan användas. Arbetet består av tre delar. LÄS MER

  3. 8. Grundlärarstudenters uppfattningar inför framtida undervisning inom sex och samlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Haglund; Linnéa Olsson; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; grundskolan; lärarstudenter; lärarutbildning; naturorienterande ämnen och teknik; samhällsorienterande ämnen; sex och samlevnad; upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att kartlägga uppfattningar inför genomförandet av undervisning inom sex och samlevnad hos snart verksamma lärare från Malmö universitets grundlärarutbildning inriktning årskurs 4–6 med fjärde undervisningsämne naturorientering och teknik eller samhällsorientering. Intresset för området baseras på ämnets kommande reformering samt en upplevd brist på utbildning inom sex och samlevnad. LÄS MER

  4. 9. Man kan ju lära sig fast man tycker att det är kul! : Lärares uppfattningar om utomhuspedagogikens möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofia Halfvarson; Dahl Madeleine; [2021]
    Nyckelord :Hinder; intervjuer; lärare; naturorienterande ämnen; möjligheter; platsens betydelse; uppfattningar; utomhuspedagogik; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vad NO-lärare i årskurs fyra till sex harför uppfattning om utomhuspedagogik, specifikt platsens möjligheter och hinder förundervisningen. För att få ett bredare samt mer nyanserat perspektiv valde vi att inkluderaett utvecklingsteam (som bedriver fortbildning inom utomhuspedagogik) för att därmed ävenundersöka vad de uppfattar att lärare har för uppfattningar om utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 10. Fem lärare berättar om laborationer: Praktik, syften och problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Lindahl; [2021]
    Nyckelord :demonstration; konstruktivism; laboration; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet laborationer i naturorienterande undervisning i årskurserna 4-6 och mer specifikt den undervisning med laborationer som fem lärare beskriver. Detta sätts sedan i relation till lärarnas syfte med arbetssättet samt vilka problem de upplever i samband med att arbeta med laborationer. LÄS MER