Sökning: "Nationalekonomi utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden Nationalekonomi utveckling.

  1. 1. Hållbarhetslänkade lån - vägen till en mer hållbar fastighetsbransch : En studie om tillämpningen av hållbarhetslänkade lån och dess effekter hos svenska fastighetsbolag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Olivia Dahlman; Rachna Hirani; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Linked Loans; Sustainability Linked Bonds; Real Estate Industry; ESG Investing; ESG Loans; Green Loans; ESG Lending; Sustainable Finance; Green Economy; EU Taxanomy; Corporate Social Responsibility; Signaling; Greenwashing; Climate Change; hållbarhetslänkade lån; hållbarhetslänkade obligationer; fastighetsbranschen; ESG- investeringar; ESG-lån; gröna lån; ESG-utlåning; hållbar finansiering; grön ekonomi; EU- taxonomi; företagens sociala ansvar; signalering; greenwashing; klimatförändring;

    Sammanfattning : The construction and real estate sector accounts for a significant part of Sweden's total greenhouse gas emissions. Swedish real estate companies play a leading role in the climate transition and represent more than half of the Swedish market for green corporate bonds. LÄS MER

  2. 2. Board diversity, an unsolvable problem? : A comprehensive study about Swedish and Danish listed companies on how board diversification affects a performance measure.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för nationalekonomi och statistik (NS)

    Författare :Jonathan Nagy; Oscar Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Gender quotas; Sweden; Denmark; Tokenism; Research and Development; Earnings per share volatility; Growth in earnings per share volatility; Diversity; Board of directors; Fraction of women; EU directive 2022 2381 ; Könskvotering; Sverige; Danmark; Tokenism; Forskning och utveckling; Vinst per aktie volatilitet; Tillväxt i vinst per aktie volatilitet; Mångfald; Styrelse; Andel av kvinnor; EU-direktiv 2022 2381 ;

    Sammanfattning : On the surface, Sweden and Denmark are two similar countries, but behind the closed boardroom doors, things look different. These two countries have chosen different approaches to achieving their goals and the diversification within the boards differs markedly. LÄS MER

  3. 3. Konsekvenserna av centralisering av förlossningsvård i Sverige : En samhällsekonomisk analys av kostnader och hälsokonsekvenser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Axel Nordström; Ludvig Thunqvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan 1970-talet har över hälften av alla förlossningskliniker i Sverige lagts ned och verksamheter centraliserats till större enheter. Denna utveckling har blivit omdebatterad och vi vill i vår uppsats undersöka vilka samhälls- och hälsoekonomiska konsekvenser den fått. Vi gör detta i två analyser. LÄS MER

  4. 4. Sol, vind och vatten, det bästa som vi har? : En marknadsanalys av elmarknaden & förutsättningarna för förnybar el

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Katja Bondestam; Sara Kristofferssson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elmarknaden är en grundpelare för det svenska samhällets funktion och utveckling. Under 2022 blev elmarknaden central i den politiska debatten till följd av Rysslands invasion av Ukraina, vilket bidrog till skenande elpriser i Sverige och inom EU. LÄS MER

  5. 5. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER