Sökning: "own-brand goods"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden own-brand goods.

  1. 1. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. LÄS MER

  3. 3. If you can’t beat them, join them : En studie rörande producenters påverkan av egna märkesvaror inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christoffer Breidenstål; Georg Stockhaus; [2010]
    Nyckelord :Konkurrens; strategier; producenter; detaljister; EMV; LMV;

    Sammanfattning : Recently, retailers within the Swedish grocery retail sector have launched lines of products under its own brand, quite often produced by manufactures within the same category of products. The common term of this phenomenon is called private labels. LÄS MER

  4. 4. En miljömärknings påverkan på varumärke & konsumentbeteende

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Rosanna Wallgren; Cecilia Claesson; [2008]
    Nyckelord :KRAV; Eco-label; brand; consumer behaviour; buying process; KRAV; miljömärkning; varumärke; konsumentbeteende; köpprocess;

    Sammanfattning : Det krävs att företag utvecklar sig för att vara konkurrenskraftiga på en ständigt föränderlig marknad. Ett sätt för företag i livsmedelsbranschen att differentiera sig är att endast använda ekologiska råvaror i framställningen av sin produkt. LÄS MER