Sökning: "Nya språket lyfter!"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden Nya språket lyfter!.

  1. 16. Nyanlända elevers berättelser om mötet med den Svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Salwan Ahmed Alwan Aloudah; [2013]
    Nyckelord :andraspråk; modersmål; nyanlända elever; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka nykomna elevers upplevelser av hinder och möjligheter som de möter i den svenska skolan och om de själva kan se eventuella orsaker som hindrar respektive främjar deras utveckling till inlärning och självutveckling. Kunskapsbakgrunden innehåller teoretiska aspekter från tidigare forskning som ger oss en översikt om nyanlända elevers svårigheter och belyser vikten av modersmålsundervisningen för dessa elever när det gäller att lära sig det svenska språket. LÄS MER

  2. 17. Delaktig eller inte, det är frågan : En intervjustudie kring elevens delaktighet i bedömning i svenska utifrån bedömningsstöden »Läsutvecklingsschema» och »Nya språket lyfter!»

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Carina Eriksson Tholf; [2013]
    Nyckelord :assessment; assessment tools; participation; LUS; Läsutvecklingsschema; Nya språket lyfter!; bedömning; bedömningsstöd; delaktighet; LUS; Läsutvecklingsschema; Nya språket lyfter!;

    Sammanfattning : Assessment of the level of the pupils´ knowledge and understanding are important parts of teaching. There are diverse ways to do this and many different tools to use. The purpose of this study is to explore, through qualitative interviews, how five teachers work with assessment. LÄS MER

  3. 18. Kompetens- och elevsyn i ett nationellt bedömningsinstrument

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna-Sofia Toivainen; [2012]
    Nyckelord :Literacy; Kompetens; Elevsyn; Diskursteori; Nya språket lyfter;

    Sammanfattning : Denna studie har som övergripande syfte att undersöka vilka skriftspråkliga kompetenser som framställs som nödvändiga i ett nationellt utvärderingsinstrument för de inledande skolåren. I det övergripande syftet ingår också att undersöka vilken bild av eleven som framträder i utvärderingen av elevers skriftspråkliga kompetenser. LÄS MER

  4. 19. Fyra nyanser av språk : En diskursanalys av Nya språket lyfter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martin Fredén; Andreas Gellerstig; [2012]
    Nyckelord :Bedömningsmaterialet: Nya språket lyfter; Diskursanalys; Läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien av Nya språket lyfter syftar till att undersöka vilka skriftspråksdiskurser (Ivanič, 2004; Liberg & Säljö, 2010) som konstitueras i diagnosmaterialet samt att jämföra talet inom dessa diskurser med hur man inom olika forskningstraditioner ser på språk och språkhandlingar. Det analytiska rastret i den diskursanalys som genomförts av Nya språket lyfter har utgjorts av Ivanič uppdelning av språk och språkhandlingar i fyra lager: texten och dess formaspekter, läsarens och skrivarens kognitiva processer, den sociala kontexten för läsandet och skrivandet samt sociopolitiska aspekter av helheten. LÄS MER

  5. 20. Ny kursplan - förändrad undervisning? : en kvalitativ studie om ämnet idrott och hälsa efter läroplansskiftet 2011

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Teddie Eriksson; Elin Jönsson; Sofia Lund; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att, i ett inledande skede, undersöka hur läroplansskiftet 2011 påverkar ämnet idrott och hälsas uppdrag och innehåll i grundskolans årskurs 7-9. Frågeställningarna är "Vilka förändringar framträder vid en jämförelse mellan kursplanen i idrott och hälsa från 1994 respektive 2011?" och "Hur uppfattar lärare den nya kursplanen i idrott och hälsa, och vad lyfter de fram i relation till sin undervisning?". LÄS MER