Sökning: "Pedagogiska rum"

Visar resultat 6 - 10 av 178 uppsatser innehållade orden Pedagogiska rum.

  1. 6. Lärmiljöer i mobila verksamheterpedagogers berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Den sociala; pedagogiska och fysiska lärmiljön; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFredriksson, Malin (2022). Lärmiljöer i mobila verksamheter-pedagogers berättelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 7. Mobbning som begrepp och som fenomen : En kvalitativ studie av några ungdomars upplevelser och uppfattningar av mobbning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lina Hammal; [2022]
    Nyckelord :Kränkning; sexuella trakasserier; trakasserier;

    Sammanfattning : Mobbning får inte äga rum i verksamheter som rättar sig efter skollagen. Antalet mobbade skolbarn har stigit kraftigt sedan 2018 och har fördubblats under det senaste decenniet. Denna kvalitativa studie fokuserade på att uppmärksamma ungdomars perspektiv på mobbning. LÄS MER

  3. 8. ”Kolla bakom dig, där hänger raketen!” : En kvalitativ studie om förskolemiljöns påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cagla Saglam; Xin Zeng; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Språkutveckling; flerspråkighet; miljö; strategier; förhållningsätt; Vygotskij;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till utveckling och lärande oavsett sina språkliga kompetenser eller brister. Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolemiljön kan påverka barns språkutveckling och hur förskollärarna förhåller sig till bemötandet av flerspråkiga barn i verksamheten. LÄS MER

  4. 9. Sex- och samlevnadsundervisning ur olika perspektiv : Lärare och andra samhällsaktörers syn på sex- och samlevnadsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Adam Mosrati; [2022]
    Nyckelord :Education in sex and human relationships; Teaching; Teacher education; Sex and human relationships problematics; Interdisciplinary; Thematic; In-service training; Competence development.; Sex- och samlevnad; Undervisning; Lärarutbildning; Sex- och samlevnadsproblematik; Ämnesövergripande; Tematiskt; Fortbildning; Kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra lärares och andra aktörers syn på sex- och samlevnadsundervisningen för ungdomar. Frågeställningarna som arbetet syftar till att besvara är: Hur skapas en sex- och samlevnadsproblematik? Och vilka uppfattningar har lärare och andra samhällsaktörer (skolsköterska, barnmorska och folkhälsosamordnare) om ungdomars sex- och samlevnadsundervisning? Det är en kvalitativ studie med en fenomenologisk tolkningsram. LÄS MER

  5. 10. Förskolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Broberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lefebvre rumsteori; Produktion av rum; Utemiljö;

    Sammanfattning : Jag upplever att det på förskolor råder delade meningar kring utemiljöns värde och funktion, vilket skulle kunna leda till olika förutsättningar för barnen vid utevistelse. I läroplanen Lpfö 18 (Skolverket 2018) framgår det att förskolans miljö och personal ska ge alla barn lika förutsättningar till lärande och utveckling. LÄS MER