Sökning: "Populärkultur på fritidshemmet"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden Populärkultur på fritidshemmet.

  1. 6. Barns populärkultur i läsfrämjande syfte : Kvalitativ studie om läsfrämjande arbete på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jenny Tisell Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :Populärkultur; barns populärkultur; fritidshem; läsfrämjande aktiviteter; läsfrämjande arbete.;

    Sammanfattning : Children´s popular culture for reading purposes, Qualitative study on reading promotion work at the leisure center Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om barns populärkultur och dess betydelse för läsfrämjande aktiviteter. Fritidshemmet ska utöver att erbjuda barnen en meningsfull fritid även stimulera elevernas utveckling och lärande samt behandla det centrala innehållet i Språk och kommunikation. LÄS MER

  2. 7. Bland superhjältinnor, soffor och böcker : En studie om hur den fysiska miljön framställs för elever på fritidshemmet

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Åström; Max Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Miljö; tillgänglighet; populärkultur; könskodade rum; sociokulturellt perspektiv; visuell metodik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera den fysiska miljöns framställande inom fritidshem, utifrån perspektiv på tillgänglighet, jämställdhet och populärkultur. Detta arbete är utformat som en kvalitativ studie och utgår från visuell metodik som metod, där fotografier av miljön på fritidshem utgör den centrala källan för analysarbetet. LÄS MER

  3. 8. Skapande på fritidshemmet : En studie av lärares uppfattning om skapande i fritidshemmet

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Wiss; Ana Kovacevic; [2018]
    Nyckelord :skapande; kultur; populärkultur; fritidshem; diskurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares tal om skapande på fritidshem och hur skapandet används.   Utifrån syftet har följande frågeställning formulerats: Vilka diskursiva konstruktioner uttrycker lärarna i fritidshemmet kring skapande?   I studien används en kvalitativ metod genom fokusgruppsamtal med lärare i fritidshem. LÄS MER

  4. 9. Kan intresse bli kunskap? : Fritidslärares inställning till populärkultur i pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annie Jäghagen; [2018]
    Nyckelord :Populärkultur; fritidshem; lärande; kultur; pedagogik.;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om fritidslärares inställning till populärkultur i pedagogisk praktik. Syftet med arbetet var att delge hur fritidslärare upplever att populärkultur kan användas som ett pedagogiskt redskap för lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  5. 10. Poppa till det pedagogiskt! : en intervjustudie om fritidspedagogers uppfattningar kring populärkulturen på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emil Karemo; Viktor Svensson; [2018]
    Nyckelord :Populärkultur; fenomenografi; fritidspedagogik; digitalisering; fritidspedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidspedagogers uppfattningar kring elevers populärkultur och hur fritidspedagogerna beskriver att de arbetar med populärkulturen. Studien utgår från en fenomenografisk ansats. Intervjusvar från fritidspedagoger tolkades och delades in i olika kategorier. LÄS MER