Sökning: "Reggio Emilia-förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia-förskola.

  1. 1. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nilsson; Therése Brorsson; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; artefakter; material; didaktik; inflytande; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER

  2. 2. Språk är ett verktyg för att kommunicera : En jämförelse mellan hur förskollärare som arbetar i Montessoriförskola och Reggio Emilia-förskola arbetar med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Eveen Khoorshid; Therese Karlsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Lek och lärande. Samspelets betydelse i barns lekar på en Reggio Emilia förskola.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Bengtsson; Linnéa Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att observera och fördjupa oss i hur samspelet och den sociala förmågan ser ut i situationer där pedagogerna gått in och skapat grupper utifrån barn som inte brukar leka. För att samspelet och den sociala förmågan ska fungera i en grupp krävs det olika sociala förmågor till exempel att man kan lyssna på varandra, ta hänsyn och respektera varandras åsikter och tankar. LÄS MER

  4. 4. Tingens betydelse i matematiska utforskande praktiker : En textanays av dokumentationer från en förskola

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Abrahamsson Caroline; [2014]
    Nyckelord :Performativa agenter; Intraagera; Reggio Emilia-förskola; Agentisk Realism;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Matematik genom estetiska lärprocesser : En fallstudie om hur pedagoger arbetar med matematik på en Reggio Emilia förskola

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Anna Landin; Karina Håkansson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Det här arbetet grundar sig på en fallstudie utförd på en Reggio Emilia inspirerad förskola. Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger arbetar med matematik genom estetiska lärprocesser inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi. LÄS MER