Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 534 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Att kunna göra skillnad : En kvalitativ studie av vad som får lärare att vilja stanna kvar i sitt yrke

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aleona Pössl; Shiraz Sanar; [2023]
    Nyckelord :Grundskolelärare; utmaningar; kvarvarande; relationell; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med fördjupad kunskap om vad verksamma grundskollärare, behöver för att vilja stanna kvar i sitt yrke, samt vad som motverkar deras motivation. Med hjälp av en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer har material samlats in. Sju grundskollärare deltog, både digitalt och fysiskt. LÄS MER

  2. 22. Fritidshemslärarens syn på, roll i och arbetssätt för att motverka socialt utanförskap : En kvalitativ studie baserat på fritidshemslärarnas erfarenheter och perspektiv av socialt utanförskap inom fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mustafa Kuzey; Mattias Yahia; [2023]
    Nyckelord :leisure-time teachers; social exclusion; inclusion; relationship process; differentiation;

    Sammanfattning : Socialt utanförskap är ett stort problem som förekommer inom fritidsverksamheten där tidigare forskning betonar vikten av sociala relationer, grupporienterade aktiviteter och samspel mellan eleverna. Fritidshemsläraren bör vara lyhörd och finnas till stöd för eleverna. LÄS MER

  3. 23. Bemötande av barn i affekt : En kvalitativstudie om förskollärarens roll och strategier vid bemötande av barn i affekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zahra Imad Jalil; Ruaa Fareed Habeeb; [2023]
    Nyckelord :Barn i affekt; Mentaliserings förmåga; Affektsmitta; Lågaffektiv bemötande; Barnsyn; Förskollärararens förhållningssätt; Relationell perspektiv; Affektteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker förskollärarnas åsikter och erfarenheter av affekt och affektsituationer samt deras syn på det stöd de erhåller från verksamheten för att effektivt bemöta barn i affekt. Genom semistrukturerade intervjuer har åsikter, strategier och uppfattningar samlats in från erfarna förskollärare. LÄS MER

  4. 24. Elevers upplevelser av inflytande på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Irena Pesic Stankovic; Lina El Masri; [2023]
    Nyckelord :children s rights; participation; democracy; phenomenology; influence; barns rättigheter; delaktighet; demokrati; fenomenologi; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera elevers upplevelser av inflytande. Vårt mål var även att lyfta elevernas rätt till att yttra sina åsikter om fritidsverksamheten. Tidigare forskning visar att fritidshemslärare tar upp vikten av lyssnande och att möta eleverna på deras nivå i sin verksamhet. LÄS MER

  5. 25. Läraromsättning och brist på utbildade lärare, ett utbrett samhällsproblem : En fenomenomenografisk intervjustudie om konsekvenserna av läraromsättning och lärarbrist

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nora Dia; [2023]
    Nyckelord :läraromsättning; lärarbrist; elevpåverkan; samarbete; relationer i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogisk personals uppfattningar om hur brist på utbildade lärare samt hög omsättning påverkar skolor idag. Genom kvalitativa intervjuer och ett fenomenografisk förhållningsätt undersöks uppfattningar om hur omsättning och brist på utbildade lärare påverkar elever, kollegiet, och verksamheten. LÄS MER