Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Påverkas gymnasiebetyget i samhällskunskap av elevers socioekonomiska bakgrund? : En binomial logistisk regression på kommunal nivå under tidsperioden 2015–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Thea Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Socio-economic factors; grade; capital theory; binomial logistic regression; municipal;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to study to what extent socio-economic factors affect the grade in social studies 1b in upper secondary school at municipal level during the period of 2015-2021. The method in this study is a binomial logistic regression and the dependent variable is the grade, and the independent variables are gender, background, parental education level and certified teacher. LÄS MER

  2. 2. Prov och bedömning i samhällskunskap Gymnasienivå

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Fatima Nekshbandi; [2021]
    Nyckelord :Written tests; knowledge requirements; upper secondary school level; social studies; grades; and assessment; Skriftligaprov; kunskapskrav; gymnasienivå; samhällskunskap; betyg och bedömning;

    Sammanfattning : En stor fråga i skolans värld är vilken kunskap eleverna ska undervisas på och hur eleverna ska utvecklas. En annan fråga är hur lärare ska bedöma eleverna för att försäkra sig om att ämneskunskap och ämnesförmågor som att tillämpa, analysera och värdera begreppskunskapnår fram till eleverna. LÄS MER

  3. 3. Har lågpresterande elever svårare att självbedöma? : Självbedömningens validitet i relation till prestationsnivå inom samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Joacim Pettersson; [2020]
    Nyckelord :self-assessment; level of achievement; ability; factual knowledge; understanding; skill; social science;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the relationship between students' achievement level and the validity of students' self-assessments in the course social studies. The students were divided into two achievement groups, low-achiever and high-achiever. LÄS MER

  4. 4. Att bry sig om sina elever : Empatiska förmågor och gymnasiebetyg

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Martin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :empathy; high school students; IRI; teacher-student relationship; academic success; grades;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en bättre förståelse för vilken betydelse lärare har för sina elever. Detta gjordes med hjälp av Interpersonal Reactivity Index (IRI), en skala utvecklad av Davis (1980) för att multidimensionellt kunna mäta empati. LÄS MER

  5. 5. Politik - vad är det? : Gymnasielevers uppfattningar om politik, politiskt deltagande och politikundervisning i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Magnus Annerhäll; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The education of politics is a central part in the subject of Social studies. It's an additionally part of the overall mission to prepare the students for an active political participation in the society. LÄS MER