Sökning: "Samverkan skola-socialtjänst"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden Samverkan skola-socialtjänst.
21. Sekretessrelaterade samarbetsproblem : En kvantitativ studie i syfte att kartlägga sekretesslagens roll i samarbetet inom och mellan verksamheter som arbetar för barn och unga
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Sekretesslagen är en förutsättning för att socialt arbete ska fungera men många av de som dagligen använder sig av lagen uppfattar den som omfattande och svårtolkad. Uppsatsen syftar till att kartlägga sekretesslagens roll i samarbetet inom och mellan olika verksamheter som arbetar för barn och unga upp till 15 år, hur lagen påverkar det professionella arbetet kring dessa och förutsättningarna att tillgodose den enskilde individens behov. LÄS MER
22. Socialpedagogen "en brygga" i samverkan mellan skola och socialtjänst
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att försöka beskriva socialpedagogens arbetssituation i dagen skola. De frågeställningar vi arbetat utifrån är, vilka förväntningar socialpedagogen, skolan och socialtjänsten har på socialpedagogens yrkesroll, vilka former av samverkan finns mellan de olika yrkesgrupperna och vilken betydelse samverkan har för elever, socialpedagogen och de andra yrkesgrupperna. LÄS MER
23. Hur ska det gå för Kalle? : en studie om barn som har missbrukande föräldrar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att studera om hur skolan och socialtjänsten uppmärksammar, stödjer och samverkar kring barn från familjer med missbruksproblem. Vi har gjort studiebesök vid en Bim-verksamhet och hos en socialkonsulent på Länsstyrelsen. LÄS MER
24. "Det är svårt.."-pedagogers dilemma vid en anmälan
Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att göra en kartläggning av vad som sker efter det att pedagogen gjort en anmälan om misstänkta övergrepp. Syftet är vidare att ge en bild av verksamma pedagogers syn på att göra en anmälan och vad som sker där efter. LÄS MER