Sökning: "Samverkan skola-socialtjänst"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Samverkan skola-socialtjänst.

  1. 6. ”Barn och unga i riskzon behöver någon som inte är bunden till ens myndighet hela tiden” : En kvalitativ fallstudie av SSPF-samverkan i Uppsala kommun kring barn och unga i riskzon för kriminalitet, missbruk eller annat socialt nedbrytande beteende.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Asef Khan; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; SSPF; children and young people at risk; interorganizational cooperation; Samverkan; SSPF; barn och unga i riskzon; myndighetssamverkan;

    Sammanfattning : När det gäller barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa spelar samverkan en central roll i att kunna förebygga att den unge inte hamnar i olika kriminella banor. Det innebär att i syfte att kunna fånga upp samt förebygga att unga hamnar i olika kriminella banor förutsätts en stark och fungerande samverkan mellan myndigheter som kan möjliggöra för en helhetssyn av problemet. LÄS MER

  2. 7. Professionella aktörers upplevelser av samverkan gällande elever med problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linda Payne; Maria Stenman; [2022]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; samverkan; systemteori; samverkansteori; skola; socialtjänst; Barn- och ungdomspsykiatrin.;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett växande problem som fortsätter att öka, faktorerna bakom är ofta lika omfattande som de är komplexa. Arbetet för att förebygga och åtgärda detta sker genom samverkan mellan professionella aktörer från olika organisationer som skola, socialtjänst och Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). LÄS MER

  3. 8. “Vårt motto är att vi skapar världsmedborgare” : Yrkesverksammas preventionsarbete för att motverka barn och ungas normbrytande beteende.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Engwall; Sofie Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :Barn och unga; främjande arbete; normbrytande beteende; preventivt arbete och SSPF skola; socialtjänst; polis; fritid ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur yrkesverksamma inom skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF) beskriver sitt preventiva arbete för att motverka ett normbrytande beteende hos barn och unga. Den metodologiska utgångspunkten i studien var en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt synsätt. LÄS MER

  4. 9. Bilden av att samverka : En kvalitativ studie om interorganisatorisk samverkan om psykisk ohälsa mellan socialtjänst, BUP och skolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Therese Tjärndal; Palmqvist Melinda; [2019]
    Nyckelord :social work; mental ill-health; interorganizational collaboration; social representation; institutional theory; socialt arbete; psykisk ohälsa; interorganisatorisk samverkan; sociala representationer; institutionell teori;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur samverkan upplevs fungera mellan skola, socialtjänst och Barn-och ungdomspsykiatri (BUP) som möter barn med psykisk ohälsa i samverkansmöten. Studien bygger på sex semistrukturerade intervjuer med två skolkuratorer, två socialsekreterare samt två kuratorer från BUP. LÄS MER

  5. 10. Uppfattningar om samverkansframgångar och -hinder : En specialpedagogisk analys av möten mellan familjehem, skola och socialtjänst

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Gun Johansson; [2019]
    Nyckelord :Familjehem; samverkan; skola; socialtjänst; uppfattningar; förtroende;

    Sammanfattning : I studien undersöks familjehemmens uppfattningar om samverkan kring placerade barn i förskola och skola. Syftet med studien är att analysera familjehemsföräldrars uppfattningar om framgångar och hinder i skolsamverkan för familjehemsplacerade barn. De teorier som används är fenomenologi och socialkonstruktivism. LÄS MER