Sökning: "social representation"

Visar resultat 1 - 5 av 958 uppsatser innehållade orden social representation.

  1. 1. "Alla är ute efter mina pengar" : En semiotisk innehållsanalys av SVT:s julkalendrar ur ett klassperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Johansson; Emma Sköld; [2020]
    Nyckelord :Social classes; stereotypes; semiotics; public service; representation; Sveriges Television; Samhällsklasser; stereotyp; semiotik; public service; representation; Sveriges Television;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att granska huruvida Sveriges Television (SVT) uppfyller den del av sitt public service-uppdrag som säger att de inte ska generalisera. Detta genom en kvalitativ analys av hur samhällsklasser representeras i SVT:s julkalendrar. LÄS MER

  2. 2. Levd religion i religionsundervisningen : En diskursanalys av lärares formuleringar om representation i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Andreas Park; [2020]
    Nyckelord :Religion; religious education; lived religion; teaching methods; Swedish; teacher interviews;

    Sammanfattning : Today we live in a world that can be called a global society since people more than ever before move across nations. The Swedish curriculum for secondary school emphasizes this change and places a higher demand on the education to learn the ability to live within cultural diversity. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföra känslan : En undersökning om visuell attraktion vid marknadsföring för unga

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Marco Ivicic; Carl Daag; [2020]
    Nyckelord :Marketing; Distribution; Recruitment film; Ventilation; Context; Emotion; Marknadsföring; Distribution; Rekryteringsfilm; Ventilation; Kontext; Känsla;

    Sammanfattning : Marknadsföringens grund är spridning av information. Upplysning sker genom distribution till riktad intressegrupp som konsumerar marknadsföringens budskap. Marknadsföringen slår igenom om åskådaren köper budskapets känsla. Upplevelse av känslan utgår ifrån innehållets kontext som tilltalar individen emotionellt. LÄS MER

  4. 4. Towards Female Representation in Peace Negotiations: Comparing the cases of Liberia, Nepal, and Colombia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olivia Nilsson; [2020]
    Nyckelord :female representation; feminism; Colombia; Nepal; Liberia; comparative study; Social Sciences;

    Sammanfattning : Women’s representation and participation in the forming of peace agreements are argued to have a positive impact on peace. This paper contributes to a deeper understanding of the necessary preconditions for securing women’s representation at the negotiation table. LÄS MER

  5. 5. Some Day My Prince Will Come : människors tolkning av filmen Snövit (1937) i ett nutida sammanhang

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hedda Törntorp; Linnea Irhagen; [2020]
    Nyckelord :Genus; könsroller; preferred reading; male gaze; dominant; negotiated; oppositional; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker med hjälp av receptionsstudier huruvida människors tolkning av filmen Snövit (1937) har förändrats i ett nutida sammanhang. Den teoretiska grunden utgörs av Stuart Halls receptionsstudier och teorier kring tre olika typer av tolkningar; dominant, förhandlande och oppositionell tolkning. LÄS MER