Sökning: "Self-Determination Theory"

Visar resultat 41 - 45 av 1034 uppsatser innehållade orden Self-Determination Theory.

  1. 41. "Mot alla odds" - En undersökning av faktorer som upplevsmotiverande av arbetstagare i den rättspsykiatriska vården : En intervjustudie med fenomenografisk ansats

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Christine Caicedo; Lizette Janesten; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Trots den utbredda personalbristen inom vården så finns det ett sjukvårdsområde, nämligen Rättspsykiatri Vård Stockholm, som mot alla odds inte har samma svårigheter som andra inom regionen att behålla sin personal. I ett samhälle där fler lever längre behöver fler arbeta upp i högre ålder. LÄS MER

  2. 42. An improved working model at the daily activity center. : An improvement work and a qualitative study on the professional’s perception on motivating participants with high-functioning autism to attend daily activities.

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för kvalitetsförbättring och ledarskap

    Författare :Mercy Chebbet; [2023]
    Nyckelord :low-attendance; motivation; self-determination theory; Step Out; låg närvaro; motivation; självbestämmande teori; kliv ut;

    Sammanfattning : An improved working model at the daily activity center. An improvement work and a qualitative study on the perception of professionals on motivating participants with high-functioning autism to attend daily activities. LÄS MER

  3. 43. Elevers upplevelse av särskilt stöd : En studie om hur elever i gymnasiet upplever sitt behov av särskilt stöd och om de får det stöd de behöver i idrottsundervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marianne Gimhag; Fanny Huss; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur elever som har rätt till särskilt stöd upplever skolundervisningen med särskilt fokus på ämnet Idrott och hälsa. Studien utgår från frågeställningarna: Hur upplevs särskilt stöd utifrån elevens perspektiv?Hur upplever eleverna det särskilda stödet inom Idrott och hälsa? Hur motiveras elever med särskilt stöd att delta i idrottsundervisningen? Teori och metod Detta är en kvalitativ studie som inspireras av tre teoretiska utgångspunkter som är normkritisk pedagogik, KASAM samt Self-Determination Theory. LÄS MER

  4. 44. Välmående, mental hälsa och den psykosociala arbetsmiljön i kommunal äldreomsorg efter covid-19

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Magnus Benzein; Carina Hansson; [2023]
    Nyckelord :Elderly care; Mental health; Psychosocial work-environment; Post-pandemic; Self-determination theory; Well-being; Efter pandemin; Mental hälsa; Psykosocial arbetsmiljö; Självbestämmandeteorin; Välmående; Äldreomsorg;

    Sammanfattning : Pandemin som utlöstes av covid-19 har påverkat den psykosociala arbetsmiljön och välmående för medarbetare och personal vid särskilda boenden för äldre i Sverige. Det finns flera faktorer som kan relateras till det ökade antalet personer som upplever mental ohälsa i samband med den psykosociala arbetsmiljön, såsom arbetsbelastning, stress på arbetet, brist på återhämtning, oro och rädsla för att smittas eller för att föra smitta vidare till anhöriga och andra boende. LÄS MER

  5. 45. Motivationen till digital HR : En kvantitativ undersökning om upplevelsen och användningen av digital HR

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Steen; [2023]
    Nyckelord :Digital HR; HRIS; Self-Determination Theory; motivation;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att skapa en förståelse för hur användare upplever HRIS i deras arbetsvardag genom att ta reda på hur sambandet mellan motivation och användande såg ut för digitala HR-system med utgångspunkt ur makroteorin Self-Determination Theory. Undersökningen hade ett pedagogiskt perspektiv med syfte att kunna dra slutsatser för att möjliggöra en lärandemiljö som bidrar till en hög motivation inom användandet av digitala HR-system. LÄS MER