Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det här med pengar på ett bräde, det vete tusan" : En studie om samhällskunskapslärares upplevelser av 2016 års lärarlönelyft

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Simon Slotte; [2017]
    Nyckelord :lärarlönelyftet; reform; New Public Management; skola; lärare; kommun; samhällskunskap;

    Sammanfattning : I februari år 2016 presenterades Lärarlönelyftet av regeringen med syfte att stärka kvaliteten på den svenska skolan genom att belöna “särskilt skickliga lärare”. De lärare som reformen riktats till, utifrån bestämda statliga kriterier, skulle kunna tjäna upp till 3000 kronor mer i månaden än tidigare. LÄS MER

  2. 2. Finlands sak var vår... eller? : En historiografisk studie om Sverige under det finska vinterkriget åren 1939-1940

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Simon Slotte; [2017]
    Nyckelord :historiografi; finska vinterkriget; neutralitet; Ålandsfrågan; Rickard Sandler; opinion;

    Sammanfattning : When Maria-Pia Boëthius book Heder och samvete was published in 1991, it came to shake the notion that Sweden had been fully neutral during the Second World War. Boëthius was the first to argue that this was not at all the case, which opened up for this study. LÄS MER

  3. 3. "Man blir friare och friare desto längre man arbetat i skolan" : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av betygsättning inom ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eric Svensson; Simon Slotte; [2015]
    Nyckelord :Skola; likvärdighet; styrdokument; betyg; betygsättning; betygsinflation; principal-agent teorin;

    Sammanfattning : Skolan ska enligt skollagen bedrivas likvärdig över hela landet, där styrdokumenten ska fungera som ett verktyg för att upprätthålla en likvärdig svensk skola. En del av lärares arbete är att betygsätt elever utifrån Skolverkets styrdokument. Systemet förutsätter att alla lärare på alla skolor arbetar på precis samma sätt. LÄS MER