Sökning: "Simple view of reading"

Visar resultat 21 - 25 av 76 uppsatser innehållade orden Simple view of reading.

  1. 21. Insatser för lästräning i svensk grundskola : Förekomst av och innehåll i lästräningsinsatser för elever med lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Anna-Lotta Sättlin; [2022]
    Nyckelord :small group reading interventions; decoding; reading difficulties; simple view of reading; reading instruction;

    Sammanfattning : This essay aims to examine how reading interventions are used  in Swedish elementary schools. The two initial questions examine how many schools that implement reading interventions individually and in small groups with students with reading difficulties and which teaching methods and reading programs that are being used for these interventions. LÄS MER

  2. 22. Intensiv lästräning i grundsärskola och grundskola : -En interventionsstudie med lästräningsmaterialet WIP.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Viktoria Rydin; Ida Hygren; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Grundsärskola; Interventionsstudie; Läsförståelse; Lästräning; Lässvårigheter; Motivation; Ordavkodning; Simple View of reading; Single subjektdesign; Wolff intensivprogram WIP .;

    Sammanfattning : Interventionsstudien syftade till att undersökta hur lästräningsmaterialet Wolff intensivprogram(WIP), påverkade ordavkodningsförmåga och läsförståelse hos elever i olika åldrar och med olikatyper av lässvårigheter i grundsärskola och grundskola. Studien syftade också till att undersöka hurmaterialet upplevdes av eleverna. LÄS MER

  3. 23. Specialpedadogikens vägar in i klassrummet för att minska "skrivglappet"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lina Hörling; Sara Isberg; [2021]
    Nyckelord :samarbete; simple view of writing; skrivsvårigheter; skrivundervisningsmetoder; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Being able to write is considered a basic skill. Those who lack writing ability risk ending up in exclusion and a sense of not belonging in society. It has been shown that many students have insufficient knowledge of the written language and experience writing as a challenging activity. LÄS MER

  4. 24. “Hela läsåret i förskoleklass går åt att hitta de här eleverna, men sen händer det inte mycket mer...” : En kvalitativ studie om hur lärare tolkar kartläggningsmaterialet “Hitta språket”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Martina Roos; Derya Zengin; [2021]
    Nyckelord :Hitta språket; förebyggande stödinsatser; tidig kartläggning; Data-Driven Decision Making; The simple view of reading;

    Sammanfattning : I samband med att garantin om tidiga stödinsatser infördes 2019 blev det obligatoriskt för lärare att använda ett kartläggningsmaterial för förskoleklassen vid namn Hitta språket. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare använder resultatet av kartläggningsmaterialet. LÄS MER

  5. 25. Talsyntes Påverkan på Mellanstadieelevers Textförståelse : En kvantitativ, Explorativ Studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Maggie Doweyko Nilsson; Ellinor Göransson; [2021]
    Nyckelord :Speech synthesis; text comprehension; assistive technology; decoding; reading; language comprehension; simple view of reading; Talsyntes; Textförståelse; Assisterande teknik; Avkodningsförmåga; Läsning; Språkförståelse; simple view of reading;

    Sammanfattning : Aim and research questions: The study examined how text comprehension of middle school students in Sweden changed depending on the modalities of reading and speech synthesis. Impact on the outcome based on factors such as decoding ability, working memory, gender and multilingualism were examined. A new text comprehension test was evaluated. LÄS MER