Sökning: "Sociala positioner"

Visar resultat 11 - 15 av 155 uppsatser innehållade orden Sociala positioner.

  1. 11. Riktig polis – en identitet i förändring : En polis är väl polis, …eller?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Pontus Gyhagen; Sven Johansson; [2023]
    Nyckelord :Swedish Police; police; professional identity; identity; police training; Polis; Polismyndigheten; Profession; Identitet; Riktig polis; Ingripandeverksamhet; Polisutbildning;

    Sammanfattning : Många yrkesgrupper i samhället har en mer eller mindre stark och tydlig yrkesidentitet. Syftet med denna studie är att undersöka hur en yrkesgrupp med en, för de som befinner sig i den, tydlig yrkesidentitet påverkas när befattningar bemannas med personal utan motsvarande bakgrund som organisationens huvuddel. LÄS MER

  2. 12. Social Construction of Nature - A Case Study in Kronoberg: Understanding Cultural Perspectives for Nature-Based Integration. 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Siobhán Byrne; Beatriz García Lázaro; [2023]
    Nyckelord :Integration; Immigration; Nature-Based Integration; NBI; Social Constructivism; Integration; Immigration; Naturbaserad integration; NBI; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to create opportunities to promote social inclusion through Nature-Based Integration (NBI), aiming to understand the social construction of nature from a sociocultural perspective. Social constructivist theories have been employed in the field of migrant integration, however, a social constructivist standpoint has not yet been applied in the emerging sub-field of NBI. LÄS MER

  3. 13. Fritidslärarens arbete med lek utifrån didaktiska frågor och didaktiska positioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Velander; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; elever; fritidshem; fritidslärare och lek;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka två frågeställningar. Den första frågeställningen är: Hur arbetar fritidslärare med lek utifrån de didaktiska frågorna? och den andra frågan är: Vilka didaktiska positioner intar fritidslärare när de arbetar med lek? och för att ta reda på frågeställningarna användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Projekt Svensk : En kvalitativ studie om migranters identiteter och identitetsprocesser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Khadra Abdullahi; Elvira Berg; [2023]
    Nyckelord :Identitet; migranter; integration; upplevelser; självbiografier.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att fördjupa kunskapen om hur migranter som kommer till Sverige från länder utanför EU upplever och beskriver sina identitetsprocesser. Vi har använt tre självbiografiska berättelser skrivna av personer med utländsk bakgrund: Sverigevänner (2019), Den udda fågeln (2022) och Min väg från flykting till hela Sveriges polis (2022). LÄS MER

  5. 15. UTANFÖR RAMEN - En kvalitativ analys på ett konstnärligt arbete om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Karzan Perdawidi; [2022-12-14]
    Nyckelord :maktförhållande; elever; lärare; konstverk; installation;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att utifrån erfarenheterna av min konstnärliga gestaltning och litteraturstudie undersöka hur eventuella maktrelationer mellan lärare och elever kommer till uttryck. Vad händer i klassrummet med hänsyn till maktrelationer mellan lärare och elever och hur begränsar/avskärmar skolan som rum handlingar. LÄS MER