Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Representationer av spansk kultur i ett svenskt läromedel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Digna Mena; [2020]
    Nyckelord :Kultur; interkulturell kompetens; läromedelsanalys; spanska; postkolonialism;

    Sammanfattning : Att lära sig ett nytt språk är mer än att lära sig tala eller behärska grammatiken, att lära sig ett språk är även att möta och förstå kulturen som språket förmedlar. I detta arbete undersöks vilken bild av den spanska kulturen ur ett antropologiskt och estetiskt perspektiv som läroboken ¡Qué bien¡ förmedlar. LÄS MER

  2. 2. Läxor på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Giovanni Savini; [2017]
    Nyckelord :läxor; elevperspektiv; spanska; gymnasiet;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöktes elevernas uppfattning kring läxor och vilka faktorer som påverkar deras uppfattning. Utgångspunkten till den här studien var att undersöka varför några elever undviker att göra sina läxor. För att göra det intervjuades några elever som studerade spanska på gymnasienivå i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Varför läxor?- En intervjustudie av spanska lärares uppfattningar av läxors syfte och dess betydelse för lärandet.

    Magister-uppsats,

    Författare :Miriam Bosch; [2014]
    Nyckelord :läxor; lärande; grundskola;

    Sammanfattning : Jag intresserar mig för debatten som förts i skolans värld gällande läxornas syfte och dess betydelse för lärandet. Därför är syftet med min studie att beskriva lärares uppfattningar av läxors syfte och betydelse för elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. Språkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanska

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Thörn; [2012]
    Nyckelord :språkinlärning; engelska; spanska; motivation; ;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att ökaförståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av sinanuvarande kunskaper i vardagen. De grundläggande frågorna för undersökningen var: Hur ser elevernasuppfattning ut av inlärning av spanska jämfört med engelska? Finns det skillnader i inlärningen av de bådaspråken och hur kan i så fall skillnaderna ta sig uttryck? I det här arbetet användes en kvalitativ intervju som metod. LÄS MER