Sökning: "Specialpedagogen som handledare"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden Specialpedagogen som handledare.

  1. 16. Vem ser ett bortvalt barn?En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Grönberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst ThoutenhoofdKod: VT16-2910-081-SPP610Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, specialpedagogik, frilek AbstractSyfte:Syfte med studien är att undersöka hur några förskollärare och specialpedagoger ser på barn som blir bortvalda i den gemensamma lek.Metod:Studiens resultat bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare ochSpecialpedagoger verksamma inom förskolan. LÄS MER

  2. 17. Barn i behov av särskilt stöd i förskolan -En intervjustudie Children with special needs in preschool -An interview study

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Leth; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; barngruppens storlek; dilemmaperspektiv; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktLeth; Angelica (2015). Barn i behov av särskilt stöd i förskolan (Children with special needs in preschool). LÄS MER

  3. 18. Läxans vara eller icke vara i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Forss; [2015]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; lärandedimensioner; lärotypologi; läxor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Forss, Therese (2015) Läxans vara eller icke vara i en skola för alla (The Benefits of Homework in an Equal School), Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområde: På skolverkets hemsida kan läsas att ”skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden” och att utbildningen ska vara likvärdig och därmed anpassas till ”elevernas olika förutsättningar och behov”. Ingenstans i styrdokument synliggörs läxans roll i skolan. LÄS MER

  4. 19. Handledning, rådgivning eller konsultation? En studie om fyra speciapedagogers handledaruppdrag

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Bilén; Petra Friman; [2015]
    Nyckelord :Handledning; konsultation; rådgivning; systemteori;

    Sammanfattning : Bilén, Jenny och Friman, Petra (2015). Handledning, rådgivning eller konsultation? - En studie om fyra specialpedagogers handledaruppdrag (Tutoring, counseling or consultation? - A study of four special educators assignment). LÄS MER

  5. 20. Design for all - ett perspektiv på inkluderingsbegreppet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pia Dunér; [2014]
    Nyckelord :Design for all; Disability studies; Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktDunér, Pia (2014) ”Design for all” – ett perspektiv på inkluderingsbegreppet (“Design for all” - A perspective on the concept of inclusion) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområdeBegreppet ”Design for all” kommer från forskningsfältet ”disability studies” och bygger på en förändring i synsättet hos de som arbetar med personer i behov av särskilt stöd, för att dessa personer ska ses som subjekt med rättigheter och möjlighet till delaktighet, och inte som objekt. Teorin fokuserar inte bara på individer med funktionshinder utan involverar alla individer som är i svårigheter utifrån exempelvis etnicitet, social klass och kön. LÄS MER