Sökning: "Specialpedagogen som handledare"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden Specialpedagogen som handledare.

  1. 21. Grupphandledning av lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Sansum; [2014]
    Nyckelord :grupphandledning; handledning; yrkespersonlig utveckling; lärare; processhandledning; symbolisk interaktionism; utveckling;

    Sammanfattning : AbstractRobert Sansum (2014). Grupphandledning av lärare. LÄS MER

  2. 22. Skolan är på min sida : elever med stöd av elevassistent – vad relationen mellan elev och assistent innebär för elever på gymnasiets nationella program

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Borg; [2014]
    Nyckelord :elevassistent; elevhälsa; funktionsnedsättning; inkludering; känsla av sammanhang KASAM ; samverkan; särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever som går på gymnasiets nationella program och som har stöd av en elevassistent upplever sin studiesituation.  Studien undersöker vad relationen mellan elev och elevassistent har för betydelse för elevens skolgång ur elevens och ur skolans perspektiv. LÄS MER

  3. 23. ICT and inclusion. : Teachers’ perceptions on the use of information and communication technology for students with special educational needs in general educational settings.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Josjö; [2013]
    Nyckelord :special needs education; students with special educational needs; ICT; inclusion; general educational settings; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; IKT; inkludering; vanliga klasser;

    Sammanfattning : Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är ett aktuellt ämne i skolor världen över och denna studie kan vara av intresse för lärare, specialpedagoger, skolledare och lärarutbildare. Syftet med föreliggande studie var att beskriva och analysera lärares erfarenheter och uppfattningar av användningen av IKT för elever i behov av särskilt stöd som går i vanliga klasser, och att finna sambandet mellan IKT och inkludering. LÄS MER

  4. 24. Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring specialpedagogik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Pernilla Fredriksson; [2012]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; tidiga insatser; föräldrasamverkan; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en insikt om hur förskollärare tänker kring specialpedagogik i förskolan och även vilka faktorer som har betydelse för förskollärares arbete med barn i behov av särskilt stöd. Vikt har även lagts vid förskollärares tankar runt tidiga insatser för barn i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagogisk handledning. En intervjustudie om handledningens betydelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Margaretha Joos; [2011-04-08]
    Nyckelord :handledning; kvalitativ ansats; hermeneutik;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk handledning har enligt många forskare blivit ett svar på de förändringar som skett inom förskolan. Exempel på dessa förändringar är; förskolans övergång från Social-styrelsen till Skolverket, utbyggnaden av förskolan, tillkomsten av förskoleklass och inte minst de betydligt större barngrupper som idag blivit mer regel än undantag. LÄS MER