Sökning: "Sten Åkesson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Sten Åkesson.

  1. 1. Är Intern Kontroll Nyckeln till God Budgetföljsamhet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hugo Holmin; Christopher Havkwist; Sten-Åke Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Intern Kontroll; Budgetföljsamhet; Budgetkontroll; Budgetavvikelse; Kommuner; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Är Intern Kontroll Nyckeln till God Budgetföljsamhet? Datum för seminarium: 2023-06-02 Kurs: FEKH69, Företagsekonomi: Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Christopher Havkwist, Hugo Holmin, Sten-Åke Åkesson Handledare: Mattias Haraldsson Nyckelord: Intern Kontroll; Budgetföljsamhet; Budgetkontroll; Budgetavvikelse; Kommuner Frågeställningar: Hur arbetar de utvalda kommunerna med intern kontroll? Vilka samband finns mellan intern kontroll och budgetprocessen respektive budgetkontroll? I vilken utsträckning stödjer arbetet med intern kontroll en god budgetföljsamhet? Syfte: Studiens huvudsyfte är att fylla det forskningsgap som identifierats i problemdiskussionen, nämligen att undersöka om kommunernas arbete med intern kontroll kan stödja deras budgetföljsamhet. För att uppfylla detta huvudsyfte ämnar studien också att utforska samband mellan kommunernas interna kontroll och budgetprocessen respektive budgetkontroll. LÄS MER

  2. 2. Från "kvinnlig frigörelse" till "blygsamma super-förebilder" : En multimodal kritisk diskursanalys av förändringar i feministiska budskap i reklam över tid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cornelia Jensen Sten; Gabriella Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; advertising; discourses; postfeminism; commodity feminism; Femvertising; feminism; reklam; diskurser; postfeminism; kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to research in which way feminist messages are incorporated and communicated through femvertisements from the 1970’s, 1990’s and 2010’s. In doing so our goal is to achieve an elaborated understanding of how feminism is used in advertisements as well as how these messages have changed over time. LÄS MER

  3. 3. Spegel, spegel på skärmen där … Hur tre författare framställer sig själva genom digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Johan Åkesson; [2019]
    Nyckelord :Publishing studies; brand; celebrity authors; social media; varumärke; sociala medier; kändisförfattare; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This essay is concerned with three authors' projection of self and their personal trademarks within various digital platforms. The authors' posts on social media are examined on the basis of how they relate to the authors' trademarks. LÄS MER