Sökning: "Styrbeteenden"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Styrbeteenden.
1. Dynamisk Kollisionsundvikande I Twin Stick shooter : Hastighetshinder och partikelseparation
M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I examensarbetet jämförs undvikande av kollision och tidsefektivitet mellan det två metoderna hastighetshinder och partikelseparation i spelgenren Twin stick shooter. Arbetet försöker besvara frågan: Hur skiljer sig undvikandet av kollision och tidseffektiviteten mellan metoderna hastighetshinder och partikelseparation, i spelgenren twin stick shooter med flockbeteende? För att besvara frågan har en artefakt skapats. LÄS MER
2. Effektivitet hos navigering av autonoma agenter : En jämförelse mellan flödesfält och vägföljning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I detta arbete undersöks två styrbeteenden som kan användas för att navigera grupper av agenter genom olika spelmiljöer. Teknikerna som arbetet har som syfte att utvärdera är vägföljnings- och flödesfältsbeteende. LÄS MER
3. Evolution av styrbeteenden för trupper i RTS-spel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Detta arbete undersöker om genetiska algoritmer kan användas för att evolvera parametrar för olika styrbeteenden. Arbetet fokuserar på truppförflyttningar i realtidsstrategisspel (RTS) där trupper av tolv agenter rör sig mellan två punkter i diverse miljöer. LÄS MER
4. Utvärdering av styrbeteenden för grupper av navigerande agenter
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Detta examensarbete undersöker navigering för grupper av autonoma agenter i dataspelsmiljöer. Genom att kombinera olika styrbeteenden och beräkningsmodeller utvärderar arbetet vilken av dessa tekniker som är mest effektiv med avseende på tid och vägval i trånga spelmiljöer. LÄS MER
5. SVÄRM-AI FÖR TAKTISKA BESLUT HOS GRUPPER AV FIENDER
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : I detta examensarbete tittas det närmare på taktiska beslut för större grupper av autonoma agenter. Arbetet ska försöka besvara följande frågeställning: Hur effektivt kan svärm-AI användas för att utföra taktiska beslut när det appliceras till ett spel med grupper av fiender? För att kunna besvara frågeställningen skapades en applikation där fyra kombinationer av styrbeteenden och beräkningsmodeller inom tekniken ”boids” användes. LÄS MER