Sökning: "Susanne Borg"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Susanne Borg.

  1. 1. Stöd är alltid välkommet : en studie av nationella bedömningsstödet i förhållande till läsundervisning och speciallärarens uppdrag

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jenny Grankvist; Susanne Borg; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Nationellt bedömningsstöd i läsutveckling; speciallärarens roll; stödinsatser;

    Sammanfattning : Då svenska elevers resultat i läsförståelse rasade i PISA-undersökningar fick Skolverket i uppdrag av regeringen att arbeta fram stödåtgärder, ett obligatoriskt och nationellt bedömningsstöd för årskurs 1, som skulle kartlägga elevens läskunskaper och kunna bidra med att förbättra elevernas läsförståelse. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur några lärare i de tidiga skolåren uttrycker att resultaten av bedömningsstödet legat till grund för efterföljande läsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Återtillverkning av fordonskomponenter : En komparativ studie av den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Maria Bremström; Susanne Stipic; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den klassiska linjära produktionsmodellen har länge varit dominerande. Denna typ av produktion bygger på en ständig tillgång av ändliga råvaror som förädlas, konsumeras och sedan kasseras. LÄS MER

  3. 3. Lärares metoder i läsundervisning. För elever med lässvårigheter i den ordinarie undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Ivarsson Borg; [2014-03-31]
    Nyckelord :läsinlärning; läsinlärningsmetod; lässvårigheter; motivation; ordinarie unvervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen var att undersöka hur lärare undervisar elever med lässvårigheter i den ordinarie undervisningen. För att besvara detta syfte har två frågeställningar utformats: Använder sig lärare av någon speciell läsinlärningsmetod? Om inte, hur interagerar lärare och elev då, för att lärande ska kunna ske i läsning? Teori: Undersökningen utgår från ett sociokulturellt perspektiv där omgivningen är avgörande för individens utveckling och prestation. LÄS MER

  4. 4. Berättelser i organisationer : en analys av hur fyra organisationer och två konsulter använder Corporate Storytelling som ett strategiskt muntligt kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Susanne Borg; Emelie Larsson; Emma Nilsson; [2007]
    Nyckelord :Corporate Storytelling; muntlig kommunikation; organisationskultur; strategiskt verktyg;

    Sammanfattning : Abstact: Syftet med uppsatsen Berättelser i organisationer - en analys av hur fyra organisationer och två konsulter använder Corporate Storytelling som ett strategiskt muntligt kommunikationsverktyg var att öka kunskapen om begreppet Corporate Storytelling samt att undersöka hur de intervjuade organisationerna och konsulterna använde sig av verktyget i en intern kontext. Vid användandet av Corporate Storytelling inom organisationer handlar det framförallt om hur berättelser kan användas som ett strategiskt verktyg för att förenkla och begripliggöra olika fenomen och budskap dels för den enskilda människan, dels mellan människor. LÄS MER