Sökning: "Sverigedemokraternas väljare"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Sverigedemokraternas väljare.

  1. 1. Populist, javisst : En kvalitativ studie om svenska politiska aktörers användning av populism i politisk kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sofia Giotas; [2023]
    Nyckelord :Populism; political communication; election campaign; Almedalen; election; Populism; politisk kommunikation; Almedalen; valrörelser; val;

    Sammanfattning : Populism har de senaste åren blivit ett ökande fenomen i västvärlden, där partier och politiska aktörer som benämns som populistiska vinner alltmer mark. Även årets riksdagsval i Sverige följde denna trend, där Sverigedemokraterna (ett parti som har beskrivits som populistiskt) blev det näst största partiet och samarbetsparti till den nya regeringen. LÄS MER

  2. 2. En växande väljargrupp : En kvantitativ studie av Sverigedemokraternas sympatisörer med utländsk och utomeuropeisk bakgrund

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marmar Moshfeghi Mohammadi; [2023]
    Nyckelord :väljarbeteende; Utländsk bakgrund; utomeuropeisk bakgrund; invandrar bakgrund; Sverigedemokraterna; partisympati;

    Sammanfattning : Senaste decennierna har Sverigedemokraternas (SD) väljarstöd ökat framgångsrikt, inte minst bland personer med utländsk, inklusive utomeuropeisk, bakgrund. SD:s väljare skiljer sig från övriga i valmanskåren med avseende på politiska attityder – förtroende för politiker, institutioner, nationalism, synen på invandring och placering på vänster-högerskalan – och sociala skiljelinjer – utbildningsnivå, inkomst och yrkestillhörighet. LÄS MER

  3. 3. Jakten på politiskt engagemang: En kvantitativ innehållsstudie om hur politiska partier skapar engagemang på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alexandra Gummesson; Filip Ramdén; [2022]
    Nyckelord :strategic communication; political communication; engagement; Instagram; political communication on social media; negative campaigning; emotional campaigning; simplification; quantitative content analysis; party communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Engagemang på sociala medier inom politisk kommunikation är ett aktuellt forskningsområde för strategisk kommunikation. I det digitala samhället finns det starka incitament för partier att skapa ett högt engagemang på sociala medier för att nå ut med sina politiska budskap. LÄS MER

  4. 4. Medianväljarens väg mot den nationalistiska högern : En teoriprövande analys av Sverigedemokraternas ökade antal väljare och hur medianväljarmodellen kan förklara det.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Nicklas Albing-Schweitz; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Far right parties in Europe are growing and gaining more voters, and so are the Sweden Democrats, a Swedish far right nationalistic party.  This paper’s main theory ”The voter median model” was first introduced by Anthony Downs and further developed by Pippa Norris. LÄS MER

  5. 5. Sverigedemokraterna och populismen : Retorik eller verklighet?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elif Saglam; Marcellino Roaks; [2021]
    Nyckelord :Sammanhållning; Sverigedemokraterna; Populism; Sverige; Idealtyp; Folket; Eliten; Allmänna Viljan; Gemenskap;

    Sammanfattning : Populismen är en ideologi som i Europa har fått ett ökat stöd bland väljare. Sverigedemokraternas tillväxt under de senaste åren är någonting som inte är ouppmärksammad. Sverigedemokraterna är det partiet som oftast anses vara populistiskt på grund av deras uttalanden av framför allt invandring. LÄS MER