Sökning: "Swedish independent schools."

Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden Swedish independent schools..

  1. 11. Fri från friskola, men till vilket pris? : En studie om fristående skolans effekter på vidareutbildning på högskola eller universitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Novakovic; [2022]
    Nyckelord :Independent school; Multiple regression analysis; Municipality fixed effects; Panel data; Swedish school reforms; Transition to university; Friskola; Friskolereform; Kommunfixa effekter; Multipel regressionsanalys; Paneldata; Övergång till högskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida studier på fristående gymnasieskola påverkar sannolikheten att påbörja vidareutbildning på högskola eller universitet. Detta studeras genom användande av paneldata över åren 2008-2021 för samtliga 290 kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 12. Vad kan svenska skolbarn i årskurs 2, 3 och 4 om affix? En pilotstudie om morfologisk kunskap

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Angela Tamakloe; Kristina Hallenbrant; [2022]
    Nyckelord :morphological knowledge; word comprehension; communication skills; SES; multilingualism; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Den här pilotstudien hade syftet att undersöka svårighetsgraden av ett urval affix inför en kommande interventionsstudie (huvudstudie) och därmed få en ökad kunskap om barns förståelse för morfem. Studien syftade även till att undersöka samband mellan morfologisk kunskap och ordförståelse samt lärarskattning av kommunikationsförmåga. LÄS MER

  3. 13. Från en husbonde till en annan : En komparativ tematisk analys av samisk indigenitet, strategisk essentialism och kön/sexualitet i Ann-Helén Laestadius Stöld (2021) och Moa Backe Åstots Himlabrand (2021)

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Sasha Lahen-Kempas; [2022]
    Nyckelord :Ann-Helén Laestadius; Moa Backe Åstot; Sámi literature; Sámi identity; Sáminess; indigenous people; decoloniality; indigeneity; strategic essentialism; Ann-Helén Laestadius; Moa Backe Åstot; samisk litteratur; samisk identitet; samiskhet; urfolk; avkolonialitet; indigenitet; strategisk essentialism;

    Sammanfattning : The following thesis examines the process of identity making in the novels Stolen (2021) by Ann-Helén Laestadius and Polar Fire (2021) by Moa Backe Åstot. By a comparative thematic analysis of the texts, and through concepts from postcolonial and decolonial theory, the thesis investigates the challenges for two Sámi youths in a contemporary Sápmi setting as they try to renew the image of Saminess. LÄS MER

  4. 14. Socio-Geographical Mobilities : A Study of Compulsory School Students’ Mobilities within Metropolitan Stockholm’s Deregulated School Market

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rina Wahls; [2022]
    Nyckelord :school market; big data; mobility; k-nearest neighbour;

    Sammanfattning : The Swedish educational reforms of the 1990s introduced a choice- and voucher-based system, which allowed students to choose schools regardless of their proximity to them. As a consequence, new opportunities for geographical disparities in educational provisions as well as in home-to- school mobilities have emerged. LÄS MER

  5. 15. Svenska friskolor och dess aktörer, vad är problemet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mathilda Lilliestierna; [2022]
    Nyckelord :Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish school system is highly influenced by the charter school reforms that was introduced in 1992 by Carl Bildt. Because of the charter school reform, a market was created where venture capitalist could profit from education. LÄS MER