Sökning: "samisk identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden samisk identitet.

  1. 1. “De håller på med renar va?” : En analys av hur urfolket samerna representerats i skolans styrdokument mellan åren 1962 och 2022.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Peter Alsén; [2024]
    Nyckelord :Läroplan; Same; Sami; Sápmi; Skola; Styrdokument; Urfolk; Ursprungsbefolkning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ innehållsanalys av Sveriges styrdokument för svensk grundskola, med fokus på samisk representation. Analysen är avgränsad till tidsperioden 1962-2022 då denna tidsperiod innefattar alla läroplaner för den obligatoriska allmänna grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på samisk delaktighet - : En digital Photovoicestudie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Ann-Jeanett Stål; [2023]
    Nyckelord :diskriminering; hälsa; minoritetslag; samer; urfolk;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att urfolk har en sämre hälsa än majoritetsbefolkning. Samernas hälsostatus är i jämförelse med andra urfolk god men det framträder en problematik kring psykososocial hälsa. Delaktighet och inflytande är hälsofrämjande faktorer samt att det också finns ett rättsligt perspektiv på delaktighet. LÄS MER

  3. 3. ”Att vara same var att bära sin historia med sig, att stå med den tunga ryggsäcken framför sig som barn och välja att bära den eller inte” : Samisk identitet och koloniala arv i Ann-Helén Laestadius roman Stöld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Veronica Kristofersdotter Ekeke; [2022]
    Nyckelord :Ann-Helén Laestadius; colonial heritage; dichotomies; postcolonialism; Sami culture; Sami identity; stereotypes; Stöld; “the other”;

    Sammanfattning : Stöld by Ann-Helén Laestadius depicts a small postcolonial society in Northern Sweden, where tension and hate crimes towards the Sami population is part of the norm. This essay analyzes stereotypes, dichotomies, and portrayals of the Sami people as “the other” in Stöld, while discussing Sami identity, colonial heritage, and its effects. LÄS MER

  4. 4. Från en husbonde till en annan : En komparativ tematisk analys av samisk indigenitet, strategisk essentialism och kön/sexualitet i Ann-Helén Laestadius Stöld (2021) och Moa Backe Åstots Himlabrand (2021)

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Sasha Lahen-Kempas; [2022]
    Nyckelord :Ann-Helén Laestadius; Moa Backe Åstot; Sámi literature; Sámi identity; Sáminess; indigenous people; decoloniality; indigeneity; strategic essentialism; Ann-Helén Laestadius; Moa Backe Åstot; samisk litteratur; samisk identitet; samiskhet; urfolk; avkolonialitet; indigenitet; strategisk essentialism;

    Sammanfattning : The following thesis examines the process of identity making in the novels Stolen (2021) by Ann-Helén Laestadius and Polar Fire (2021) by Moa Backe Åstot. By a comparative thematic analysis of the texts, and through concepts from postcolonial and decolonial theory, the thesis investigates the challenges for two Sámi youths in a contemporary Sápmi setting as they try to renew the image of Saminess. LÄS MER

  5. 5. "Det är så man alltid gjort" : En kvalitativ intervjustudie om identitet och kultur bland unga samer idag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Isabell Asp Andersson; [2022]
    Nyckelord :Identitet; tillhörighet; samisk kultur; samisk religion; ursprung; uppväxt.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att påvisa betydelsen av kultur och ursprung för unga samers identitet. Fokus ligger på att fånga upp den religiösa delen av kulturen. En jämförelse har också gjorts mellan två samer vars ena uppväxt inte skedde i en samisk kontext. LÄS MER