Sökning: "Teaching enviroment"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Teaching enviroment.

  1. 1. "Framför allt handlar det om att skapa relationer" : En kvalitativ intervjustudie om hur idrottslärare arbetar för att skapa en inkluderande lärmiljö för alla elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anna Björck; [2023]
    Nyckelord :Teaching enviroment; Inclusion; School; Sports and health; Lärmiljö; skola; inkludering; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att studera inkluderingsarbete från ett idrottslärarperspektiv, för att ge en bild av hur arbetet med inkludering ser ut och vilka utmaningar lärarna ställs inför. Detta för att bidra med kunskap om hur en god lärmiljö skapas så att fler elever kan ges möjlighet att uppnå kunskapskraven. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser och förutsättningar kring att skapa en inkluderande undervisningsmiljö för elever med födoämnesallergi : En kvalitativ intervjustudie med lärare i hem- och konsumentkunskap.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Annelie Nord; Camilla Ekström; [2022]
    Nyckelord :Födoämnesallergi; inkludering; fortbildning; upplevelser; tid;

    Sammanfattning : Födoämnesallergin i samhället ökar och det sker i en alarmerande hastighet. Samtidigt har mängden allvarliga reaktioner som sker till följd av födoämnesallergin fördubblats. En av anledningarna som framkommer är att maten inte alltid är säker. Vissa människor kan reagera på ämnen som finns i maten. LÄS MER

  3. 3. Skolans värdegrund, litteratur och ekofeminism : En ekofeministisk läsning av Stephen King & Owen Kings Törnrosor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria-Isabel Qvarnström; [2022]
    Nyckelord :Ecofeminist reading; school’s fundamental values; literature teaching; Owen King; Stephen King; Törnrosor;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether it is possible to make ecofeminist readings to convey the Upper Secondary School’s fundamental values, more specifically the school’s fundamental values about gender equality and the enviroment. To investigate this posibility Stephen King and Owen Kings novel Törnrosor was analyzed from an ecofeminist perspective with the ambition to seek answer to how the relationship between gender and gender and nature is depicted. LÄS MER

  4. 4. ”Då menar inte jag att det ska sitta siffror överallt, det är liksom krumelurer för barnen om det inte står för något.” : En kvalitativ intervjustudie om undervisning av taluppfattning i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Axelsson; Linda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; Gelman och Gallistels fem grundläggande principer; undervisning; förskollärare; förskolan; lärande utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad de deltagande förskollärarna lyfter som väsentligt i undervisning av taluppfattning i förskolans utomhusmiljö. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. LÄS MER

  5. 5. Kunskapsutvecklande undervisning : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av hur lärare gör för att skapa en kunskapsutvecklande undervisning, samt hur elever beskriver vad som utgör en god undervisningsmiljö.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Praktiknära utbildningsforskning (PUF)

    Författare :Ulrika Kragner; [2019]
    Nyckelord :school development; teacher skills; learning outcomes; kunskapsutvecklande undervisning; lärande; elever syn på undervisning; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER