Sökning: "school’s fundamental values"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden school’s fundamental values.

  1. 1. “Värdegrundsarbetet är mycket personligt; du har det inom dig”. En studie om utländska lärares uppfattningar om sin roll i skolans värdegrundsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lina Kramen; Mai Alsabouni; [2023-08-28]
    Nyckelord :Utländska lärare; utländsk bakgrund; värdegrund; värdegrundsarbete; fostransuppdrag; grundskolan; lärarens agens;

    Sammanfattning : Under de senaste två decennierna har man diskuterat i forskning och i officiella sammanhang om att utlandsfödda lärare med utländsk bakgrund skulle kunna agera som betydelsefulla “förändringsbärare” i den svenska skolan, särskilt när det gäller internationella aspekter av värdegrundsarbete och integration av elever med utländsk bakgrund. Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra utlandsfödda lärarnas röster och undersöka hur lärare med utländsk bakgrund själva uppfattar sin roll i skolans värdegrundsarbete. LÄS MER

  2. 2. "Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values Education; civics; fostering; fundamental values and fostering Education; Värdegrundsuppdraget; samhällskunskap; demokratifostran; värdegrund och fostransuppdraget;

    Sammanfattning : Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. LÄS MER

  3. 3. Samtidens och framtidens genus i litteraturundervisningen : En analys av den didaktiska potentialen i dystopierna Makten och Felet med Eden, med koppling till skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Caspian Cederlund; [2023]
    Nyckelord :genusanalys; karaktärsanalys; könsmaktsordning;

    Sammanfattning : The goal of this essay is to examine the gender systems and potential critique of these gender systems in Makten and Felet med Eden using a discourse analysis and a character analysis focused on gender. These findings are then tested for their potential didactic potential, and this is connected to the values that must be present in Swedish schools. LÄS MER

  4. 4. HBTQIA-inkludering i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Agnes Ahlström; [2023]
    Nyckelord :education; inclusion; inkludering; primary school; Queer; school; Sweden; grundskola; HBTQ; HBTQIA; inkludering; lågstadiet; Queer; samhällsorienterande ämnen SO;

    Sammanfattning : Sexuality, sex, and gender represent three out of seven grounds of discriminations, and teachers carry the duty to actively counteract discrimination according to the Swedish National Agency for Education. Even though Sweden is in fifth place of gender equality and teachers are supposed to educate students to become accepting human beings, the Swedish Schools Inspectorate published that only one out of three Swedish teachers include LGBTQ questions in their teaching. LÄS MER

  5. 5. Parents’ School Choice at the Primary Education Level in Azerbaijan : A Comparative Study Between Azerbaijani-Speaking and Russian-Speaking Parents

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Narmin Abdurahmanova; [2023]
    Nyckelord :Parent; school choice; primary education; Azerbaijan;

    Sammanfattning : School Choice has been introduced into several national education programs during the past three decades in Azerbaijan. Parents are invited to select from various schools to locate the one that “suits them the best”. LÄS MER