Sökning: "Tidig skrivutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden Tidig skrivutveckling.

  1. 21. Förebyggande av läs- och skrivsvårigheter : Hur lärare främjar läs- och skrivutvecklingen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Madeleine Fransson; Kim Bäck Jonsson; [2016]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårighet; förebyggande åtgärder; svenskundervisning; främjande arbetssätt; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att få en fördjupad kunskap om hur lärare arbetar med att förebygga elevers läs- och skrivsvårigheter. Litteraturstudien fokuserar på att belysa vad som främjar en god läs och skrivutveckling för elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 22. Pedagogers kunskap om barns skrivutveckling i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Åsa Brandes; Anna Ljung; [2015]
    Nyckelord :Barns tidiga skrivande; skriftspråk; skriftspråksutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ intervjustudie så har vi undersökt hur pedagoger i förskolan möter, stimulerar och utmanar barn i sina skriftförsök och hur skrift synliggörs på förskolan. Studiens syfte är att ta reda på vilken kunskap pedagoger i förskolan har kring barns tidiga skrivutveckling. LÄS MER

  3. 23. Pedagogers kunskap om barns skrivutveckling i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Åsa Brandes; Anna Ljung; [2015]
    Nyckelord :Barns tidiga skrivande; skriftspråk; skriftspråksutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ intervjustudie så har vi undersökt hur pedagoger i förskolan möter, stimulerar och utmanar barn i sina skriftförsök och hur skrift synliggörs på förskolan. Studiens syfte är att ta reda på vilken kunskap pedagoger i förskolan har kring barns tidiga skrivutveckling. LÄS MER

  4. 24. Förebyggande arbete med läs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om förskollärares och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med läs- och skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hjärner; My Daniels; [2015]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; förebyggande arbete; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärare och pedagogiska utvecklares uppfattningar om arbetet med barns tidiga läs- och skrivutveckling och uppfattningar om möjligheten att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan. Forskning har visat att det är möjligt att redan i förskoleåldern identifiera barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 25. Läsinterventioners påverkan på elevers självbild och motivation

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Wigerfelt Ingvaldsson; Rebecca Andersson; [2015]
    Nyckelord :Läsintervention; motivation; självbild; tidig intensiv lästräning;

    Sammanfattning : Problemområde:Alla elever får idag inte det stöd och de förutsättningar de behöver för att utveckla sin läsning och skrivning på bästa sätt. Upptäckt av läs- och skrivsvårigheter samt tidiga insatser har stor betydelse för elevernas fortsatta läs- och skrivutveckling men även för deras självbild och motivation. LÄS MER